Det er ID.3, som er løbet med de fleste overskrifter. Men søsterbilen fra spanske Cupra, som tidligere blot var et modelnavn under Seat, bliver formentlig nu langt mere interessant for de fleste. Cupra Born e-Boost er kommet til Danmark.
E-Boost-modellen har eksisteret udenfor vores grænser en rum tid, men nu er den endelig på prislisten herhjemme. Og det bringer den på omgang med ID.3, når det gælder batterikapacitet, da e-Boost fås med det samme 77 kWh-batteri, som vi kender herfra.
Cupra e-Boost findes i to versioner. Fælles for begge er en opgradering af fælgstørrelsen, da de leveres med 19″ sorte fælge, mod de 18″ som hidtil har været standard. Forbremserne er blevet større og så er den udstyret med knapper til hurtigt valg af køreindstillinger og den særlige “Cupra”-mode, der øger dynamikken af bilen.
Kør længere … hurtigere Fælles for begge e-Boost modeller er elmotorens formåen. Den er på 231 hestekræfter og bringer dig op på 100 km/t på syv sekunder i modellen med 77 kWh-batteri. Vælger du 58 kWh-batteriet, så skæres der lidt af tiden, grundet den mindre vægt. Så er tiden 6,6 sekunder.
Men det bliver det til trods, formentlig 77 kWh-versionen der bliver rift om hos forhandlerne. Den får nemlig rækkeviden på en Cupra Born op på 544 kilometer. Kombinationen af 58 kWh-batteriet og 231 hestekræfter giver en rækkevidde på 416 kilometer.
Et er rækkevidden. Noget andet er hastigheden på at lade ny strøm på batteriet. Her har modellen med det større batteri en lille fordel, da ladeeffekten her er på 135 kW. Det mindste batteri på e-Boost-modellerne forbliver på hidtidige 100 kW.
Hestekræfter Rækkevidde Ladeeffekt Pris 231 hk 416 km 100 kW 324.990 kr. 231 hk 544 km 135 kW 334.990 kr.
Cupra Born e-Boost Cupra Born e-Boost er at finde hos forhandlerne allerede nu, men leveringstiderne kan formentlig være lange.