Den er blevet mindre Batmobil siden prototypen fra 2019 . Til gengæld kan Cupra Tavascan prale af at være den hidtil mest muskuløse model, der er bygget på Volkswagens MEB-platform.
Cupra viste produktionsudgaven af Tavascan frem i Berlin fredag aften. Det bliver Curpas anden elbil efter den pænt populære Cupra Born, som der kører mere end 1.700 rundt af herhjemme. Tavascan er en SUV og søster til Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq iV og Volkswagen ID.4 Den bliver dog væsentlig mere kraftig end disse, når den kommer på vejene – helt på linje med, hvad Cupra står for.
For selv om den er en søster til ID.4, henter den mange af de forbedringer, som blev præsenteret i den helt nye Volkswagen ID.7.
Modellen får et dynamisk DCC Sport-chassis, sportsundervogn og progressivt styretøj kombineret med valgfrie performance-dæk monteret på 21 tommer alufælge.
Tavascan bliver den første europæiske elbil med lys i frontlogoet (klik for større). Bilen vil kunne fås i to udgaver; en med 286 hestekræfter (210 kW – baghjulstræk) og en med 340 heste (250 kW). Sidstnævnte har to elmotorer og firehjulstræk. Momentet er på 679 nm, heraf 545 nm fra bagerste elmotor og 134 nm fra forreste elmotor. Dette gør den i stand til at accelerere fra 0-50 km/t på 2,4 sekunder og fra 0-100 km/t på 5,6 sekunder. Dermed er den hurtigere på fødderne end Volkswagen ID.4 GTX.
Får hjælp fra ID.7 teknologi Cupra Tavascan fås udelukkende med batteripakke på 77 kWh netto. Det giver den baghjulstrukne udgave en anslået rækkevidde på omkring 550 kilometer. Udgaven med firehjulstræk kan klare omkring 510 kilometer mellem opladningerne. Det sker med hjælp fra den nye elmotor , som Volkswagen for nyligt introducerede. En elmotor, der også er at finde i ID.7’eren.
Cupra-designernes bud på en MEB-baseret kabine. En anden ting, som Cupra Tavascan har arvet fra ID.7, er den store 15,3 tommer infotainmentskærm. Ligesom den nye version af Travel Assist med VW’s Swarm Data ombord. Cupra kalder det for Connected Travel Assist og det betyder, at bilen kan kommunikere med andre VW-modeller for at forbedre førerassistentfunktionerne.
I bilen findes også et lydsystem fra Sennheiser med 12 højttalere.
Cupra Tavascan er designet og udviklet i Barcelona, men den skal bygges på Volkswagen-gruppens fabrik i Anhui, Kina. Planen er, at de første eksemplarer leveres til kunderne i 2024. Prisen er endnu ukendt, men rygterne siger, at Cupra forsøger at ramme en pris på 60.000 euro. Knapt 450.000 kroner og altså i samme prisleje som en ID.4 GTX.