En Tesla Cybertruck involveret i en ulykke i Reno, Nevada, har skabt fornyet debat om sikkerheden i Teslas Full Self-Driving (FSD) software. Bilen, der kørte i en semi-selvkørende tilstand, ramte en kantsten og fortsatte direkte ind i en lygtepæl. Føreren slap uden skader, men hændelsen har vakt bekymring om, hvorvidt Teslas teknologi er moden nok til reel autonom kørsel.
Jonathan Challinger, der sad bag rattet i den forulykkede Cybertruck, delte sin oplevelse på X (tidligere Twitter). Han opfordrede andre Tesla-ejere til at være opmærksomme:
“Lad være med at begå samme fejl som mig. Man kan nemt blive for ubekymret [med FSD] – men det er en dårlig idé.”
Politiets rapport nævner, at den aktuelle Cybertruck oplevede mekaniske problemer, der fik den til at forlade vejbanen. Det er dog endnu uklart, om fejlen lå i bilens software eller i selve køretøjets mekaniske systemer.
Uheldig timing …
Timingen for denne hændelse er uheldig for Tesla, da Elon Musk netop har annonceret, at virksomheden planlægger at lancere en robotaxi-tjeneste senere på året. Men spørgsmålet er, om teknologien overhovedet er klar til at køre uden en menneskelig fører.
Musk har tidligere påstået, at den seneste version af FSD har gjort enorme fremskridt, men eksperter ser stadig alvorlige mangler. Saber Fallah, professor i sikkerhed, AI og autonomi ved University of Surrey, siger til Reuters::
“Branchen bevæger sig frem mod en teknologi, der endnu ikke er tilstrækkeligt udviklet til at være sikker.”
Han fremhæver, at selvkørende systemer fortsat kæmper med uventede trafiksituationer, komplicerede vognbaneskift og pludselige ændringer i vejforholdene.
I modsætning til mange andre producenter, der kombinerer kameraer med radar og lidar for ekstra sikkerhed, har Tesla valgt en ren vision-only tilgang. Det kan ifølge eksperter give problemer i situationer med dårlig sigtbarhed, såsom nattekørsel, kraftig regn eller tåge.
Tesla har ikke officielt kommenteret ulykken.