Næsten to ud af tre danskere har investeret i en ny smartphone inden for de seneste tre år. Og når smartphonen skal skiftes ud, er kort batterilevetid langt oftere årsag end ønsket om at have den nyeste model. Det fremgår i en ny undersøgelse, foretaget af OnePoll for OnePlus.
Undersøgelsen viser også, at hver femte dansker (21 pct.) i gennemsnit oplever en forringelse af telefonens batterilevetid allerede efter 12 måneder. Det er tilfældet for 25 pct. af danskerne efter to år.
På tværs af alder er danskerne hyppige brugere af en smartphone-oplader. Næsten syv ud af ti (67 pct.) angiver, at de oplader deres smartphone dagligt. Hele 16 pct. oplader op til flere gange om dagen.
Især de unge mellem 18-24 år er storforbrugere af opladeren. Hver fjerde (24 pct.) oplader deres smartphone med kun få timers mellemrum.
Vægter funktionalitet over nyeste model
Undersøgelsen viser også, at kun 13 pct. af danskerne peger på nedsat hastighed for apps som den afgørende faktor for at udskifte deres smartphone.
For 12 pct. er det ønsket om at have den nyeste model, mens smartphonen for kun én ud af ti (10 pct.) udskiftes, hvis det ikke er muligt at downloade den nyeste sikkerhedsopdatering.
Undersøgelsen er foretaget i februar 2023 blandt 1.000 danskere i alderen 16-65 år. Den er naturligvis lavet på baggrund af lanceringen af OnePlus 11 5G. En telefon, der, ifølge OnePlus, excelerer på batterilevetid og hurtig opladning. Læs vores anmeldelse af OnePlus 11 5G lige her.
De fortæller, at OnePlus 11 5G er udviklet til at kunne klare op til 1.600 opladningscyklusser. Det svarer til fire års daglig opladning, før batteriet falder til 80 pct.
– Efter fire år er batteriet stadig fuldt funktionsdygtigt. Og telefonen er fortsat sikker at bruge, da vi garanterer 4 års software og 5 års sikkerhedsopdateringer. Vi er stolte af, at OnePlus 11 5G har opnået TÜV Rheinland-certificeringen for Safe Charging and Usage, der er et kvalitetsstempel for forbrugerne, siger Marie Dam Feldborg, nordisk marketingdirektør i OnePlus.