Ford har netop taget de første skridt i udviklingen af et nyt ladekabel, der skal være med til at sikre betydelig hurtigere opladning af elbiler, end vi er vant til i dag. Det patenterede ladekabel udvikles i samarbejde med det amerikanske universitet, Purdue University.
– I dag er opladerne til elbiler begrænset af, hvor hurtigt en elbils batteri kan oplades med hensyntagen til risikoen for overophedning af batteriet. At oplade hurtigere end i dag kræver mere strøm, hvilket betyder at en større mængde varme skal transporteres væk for at kablet fungerer, siger Michael Degner, senior technical leader, Ford Research and Advanched Engineering.
Forskere fra Purdue Universitet arbejder derfor på en unik opladningsteknologi, hvor varmen fra den hurtigere opladning ikke er en hindring for, hvor effektivt en elektrisk bil kan oplades. I dag anvender ladekabler væske som et aktivt kølemiddel, der hjælper med at nedkøle kablerne, men med nye metode vil man i stedet for væske anvende damp.
Isaam Mudawar, der er Professor of Mechanical Engineering, Purdue University, fortæller, at han og universitetets forskere har udviklet en metode, der ikke lader sig påvirke af varme på samme måde som nutidens opladningsmuligheder. I de seneste 37 år har Mudawar arbejdet med fokus på netop overophedet elektronik, og på hvordan man aktivt kan anvende damp fremfor væske til at nedsætte temperaturen.
Du kan høre professor Isaam Mudawar fortælle mere om udviklingen af det nye kabel i videoen nedenfor.
Det er dog ikke en teknologi, vi skal forvente at kunne bruge inden for de næste par år. Purdue University vil først indenfor de næste to år begynde at teste det nye kabel, fortæller Forud i en pressemeddelelse.
Til gengæld har de store forhåbninger til teknologien: “Hvis andre teknologier indenfor opladning af elbiler udvikles parallelt med Fords initiativ, er det ikke utænkeligt, at det en dag vil være lige så hurtigt at oplade en elbil, som at fylde brændstof på en bil ved en konventionel tankstation,” skriver Ford.