Det går for langsomt med at få bremset salget af biler, der kører på benzin og diesel. Det vil Merkur Andelskasse nu gøre noget ved. For at sætte mere skub i udviklingen får kunderne derfor et blankt nej til finansiering af nye fossile biler.
– Målet er hele tiden at skubbe på udviklingen. Det gør vi nu ved at sige nej til at finansiere nye benzin- og dieselbiler. Også selvom det måske ikke er populært og kan koste kunder på den korte bane. Merkur har altid arbejdet for den grønne omstilling, og det bliver vi ved med, siger Charlotte Skovgaard, direktør i Merkur Andelskasse, i en pressemeddelelse.
Ud over at droppe fossilbiler helt, har Merkur også skruet sit billån sådan sammen, at elbiler favoriseres over eksempelvis plugin-hybrider. Det er ganske enkelt billigst at låne til køb af en elbil, mens et lån til en plugin-hybridbil er dyrere. Jo mere grøn, jo billigere.
Udlåner fortsat til brugte fossilbiler
Merkur vil ud fra en bæredygtighedsbetragtning stadig finansiere køb af de mest energirigtige brugte fossilbiler, fra energiklasse A til A+++, men prisen på disse billån er markant højere end til elbiler, og lånene vil blive helt udfaset i takt med, at den eksisterende bilpark er udtjent og bliver udskiftet, meddeler Andelskassen.
– På kort sigt er det mere bæredygtigt at bruge de eksisterende biler til de er udtjent, end det er at producere nye, også selvom de kører på el. Derfor kan du her og nu stadig godt låne til en brugt benzin- eller dieselbil, men kun til de allermest brændstoføkonomiske. Men vores mål er at sige fuldt og helt stop for finansiering af alle fossile biler, uanset energimærkning, siger Charlotte Skovgaard.
I 2019 stod de grønne biler for bare 4,2 procent af det samlede bilsalg herhjemme – elbiler for 2,4 procent og plugin-hybrider 1,7 procent. I de første fem måneder af 2020 er det tal dog steget til 8,5 procent (4,1 procent elbiler og 4,5 procent plugin-hybrider). COVID19-krisen er gået hårdt ud over i særdeleshed fossilbilerne.