Tirsdag udbrød der batteribrand på den danske elfærge Ellen, der sejler mellem Ærø og Als. I første omgang blev færgen dømt ude i to uger. Men nu siger Ærøfærgernes direktør, Keld Møller, at der kan ‘gå måneder’ før færgen kommer på vandet igen.
Ellen er fortsat tilbageholdt af Søfartsstyrelsen, som skal give grønt lys før elfærgen kan sættes i drift igen.
Elfærgen Ellen er en del af EU-projektet E-ferry, der er et fireårigt innovationsprojekt med det formål at designe, bygge og afprøve en 100 procent eldreven, mellemstørrelse færge for passagerer og biler, lastbiler og anden last.
Ifølge DR Nyheder var det overophedning af batteriet, der førte til branden. Batterisystemet er særligt udviklet til den danske elfærge og er på voldsomme 4,3 MVh. Batterierne er vandkølede for at holde driftstemperaturen stabil.
Batterierne har altid reservekapacitet til nødberedskab, og vil sjældent bruge mere end 45% af batteriernes energi i normal drift. Cirka 1/3 af energien i batterierne, lades henover natten. Resten “sjat”-lades under havneopholdene i Søby havn i løbet af dagen.
Læs mere om E-ferry projektet her.
Batterier og færger har længe været et kontroversielt emne, da batteribrande kan være ekstremt svære at slukke. I starten af året meddelte eksempelvis det norske rederi Havila Kystruten, at de ikke vil have elbiler ombord af den årsag.
Læs mere: