Siden slutningen af juli har Youtube og Koda ligget i en krig, der har resulteret i, at det ikke været muligt at afspille videoer med danske kunstnere på Youtube. Den to måneder lange krig er nu slut – der er fundet et kompromis.
Under forhandlingerne om en ny aftale spærrede Youtube simpelthen for al dansk musikindhold på tjenesten. Den nye fælles-nordiske aftale med YouTube er indgået i regi af den nordiske hub, Polaris, på vegne af Koda, Teosto (Finland), Tono (Norge) og Stef (Island). Aftalen træder i kraft i dag den 1. oktober.
– Det står klart for alle, at det har en været en lang og stormfuld proces at nå til enighed om den her aftale. Jeg er glad for, at vi er nået dertil, så Polaris’ medlemmer igen kan få gavn af deres kreative arbejde på YouTube og brugerne igen har dansk musik i ørerne, siger Christine Sørensen, politisk chef for Google i Danmark i en pressemeddelse.
Udover at dække flere landes musikkataloger, adskiller den nye aftale sig fra de enkelte landes hidtidige aftaler ved at række ud over den nationale brug af de enkelte selskabers musikkataloger. Tidligere blev den internationale brug af dansk musik på YouTube licenseret via Kodas søsterselskaber i udlandet. I den nye aftale indgår, for Kodas vedkommende, den samlede brug af al Koda-licenseret musik på YouTube i hele Europa, Mellemamerika, Afrika og dele af Asien.
– Det er min klare opfattelse, at den aftale, der er indgået nu, er den bedst mulige under de givne forhandlingsrammer, siger Kodas mediedirektør, Kaare Struve.
– Det er ikke nogen hemmelighed, at det har været svære forhandlinger, og at vi fra Kodas side gerne havde været det pres foruden, hvor indhold kan blive taget ned i kortere eller længere perioder, hvis der ikke er enighed om pris og vilkår. Der skal heller ikke herske tvivl om, at der i de afsluttende forhandlinger har været massivt pres på for at komme i mål fra alle involverede parter. I det lys er det godt, at der nu er landet en aftale, så vi kan få musikken tilbage på YouTube.
Ifølge Google har Youtube udbetalt mere end 75 milliarder kroner til til musikbranchen på verdensplan. I 2019 alene har Youtube givet musikbranchen en indtægt på 19 milliarder kroner. Hvordan de økonomiske forhold mellem Koda og Youtube er præcis er blevet skruet sammen kan ikke oplyses, da beløbe er fortrolighedsklausuleret, fortæller Koda.