Det er stadig sparsomt med stationcars i elbilslandskabet, men nu har kinesiske Nio en ny på vej, nemlig Nio ET5 Touring. Prisen starter ved 424.000 kroner – altså hvis du kan undvære batteriet. Kan du ikke det, må du lægge mindst 517.000 kroner på disken.
Til gengæld er bilen fyldt med “gadgets”, som magnetiske bøjler til tasker, kroge i bagklappen, en speciel campingtilstand og en aftagelig lommelygte. Flere gadgets vil ifølge Nio dukke op på eftermarkedet.
Nio ET5 Touring har en relativt lav læssehøjde og 40/20/40 bagsædefoldning. Der kan læsses 450 liter i bagerummet, ligesom der er et ekstra rum på 42 liter under gulvet. Lægges bagsæderne ned, kan bilen rumme op til 1.500 liter. Til sammenligning kan MG 5 rumme 1.367 liter .
Derudover er der et anhængertræk med en trækkapacitet på 1.400 kilo, og en taglast på op til 75 kilo er tilladt.
Nio ET5 Touring. Bilen har 490 heste i stalden og klarer 0-100 km/t på fire sekunder. Rækkevidden er på enten 450 eller 560 WLTP-kilometer, alt efter om man vælger udgaven med 75 eller 100 kWh batteri.
Ligesom den oprindelige ET5 har Touring en DC ladeeffekt på 140 kW i 75 kWh-batteriet og 125 kW i 100 kWh-batteriet.
Nio ET5 Touring Pris Uden batteri * 424.000 kr.* 75 kWh batteri 517.000 kr. 100 kWh batteri 637.000 kr.
* Kræver abonnement på batteri, BaaS. Vælger man at købe den billige variant uden batteri, skal man abonnere på BaaS, Battery as a Service. Det koster henholdsvis 1.299 kroner (75 kWh) eller 2.199 kroner (100 kWh) om måneden.
Ifølge Nio kommer ET5 Touring til landet i løbet af årets fjerde kvartal.
Ny SUV Ud over denne model præsentere Nio også en helt ny SUV i form af EL6. Den har samme størrelse som eksempelvis Volkswagen ID.4 eller Nissan Ariya, men sælges som værende mere premium . Eksempelvis har den otte massagetilstande i stolene og separat sædevarme til sædehynde, ryg- og benstøtte. Den person, der sidder på det forreste passagersæde, kan også sætte sædet i “tilbagelænet stilling”.
Nio ES6. Nio EL6 har to elmotorer på i alt 490 hk. Udgaven med det største batteri (100 kWh) giver en rækkevidde på op til 529 kilometer. Den maksimalt tilladte anhængervægt er 1.200 kilo, og bagagerummet sluger 579 liter.
Nios danske hjemmeside er endnu ikke opdateret med de to nye modeller, men de kan ses på den internationale ditto .