Et nyt projekt skal bane vejen for, at bilejere i nær fremtid kan fylde miljøvenlig metanol i benzintanken på de danske tankstationer. I de næste to år skal 100 danske biler køre på biometanolblandingen M85, der består af 85 procent metanol og 15 procent benzin. Metanonen er udvundet af biogas og gylle.
– Med biometanol får vi en hurtig besparelse på cirka 70 procent CO2. Samtidig giver biometanol mulighed for, at den eksisterende bilpark på 1,6 millioner benzinbiler kan udnyttes på en bæredygtig måde i resten af deres levetid, siger projektleder Kim Winther fra Teknologisk Institut.
Han forklarer, at håbet er, at projektet vil kickstarte markedet for bæredygtig metanol også for den tunge transport og den maritime branche. Potentialet for CO2-fortrængning vil desuden være endnu større i fremtiden, når Power2X bliver en realitet og benzinbiler i princippet kører på vindmøllestrøm.
– I fremtiden vil metanol komme fra vindenergi kombineret med CO2 fra fabrikker og kraftværker. I dette tilfælde vil vi se en indirekte elektrificering og en CO2-fortrængning på cirka 95 procent, siger Kim Winther.
Projektet, Biometanol M85 på danske tankstationer , er støttet af Energistyrelsens udviklingsprogram, EUDP, og bakkes op af flere danske kommuner. Tankstationerne vil være beliggende i København, Skanderborg, Resenbro og Roskilde. Samtidig overvejes placeringer af standere med metanol på tankstationer i Aalborg, Ringkøbing/Skjern og Aarhus.
Kræver kun mindre tekniske ændringer Den tekniske mission bliver at få moderne benzinbiler til at køre på M85. 2M Teknik, en mekanikervirksomhed, som arbejder med motoroptimering, er ansvarlig for denne del af projektet:
– Jeg ser udfordringen som absolut overkommelig. Det kræver mindre tekniske ændringer på motorstyringen og implementering af kendt teknologi at sikre optimal drift med metanol. Inden for motorsporten er metanol f.eks. allerede et kendt brændstof, siger Per Knudsen, indehaver af 2M Teknik.
Han forklarer videre, at nyere bilmodeller med turbo og direkte benzinindsprøjtning skal køre på metanol i projektet. For at det kan lykkedes, skal motorstyringen enten omprogrammeres med såkaldt ECU-flashing eller der skal installeres Flex-Fuel kits. Ændringerne skal godkendes i synshallen, før det er lovligt at køre med dem.
De modificerede biler kan stadig tankes med traditionelt brændstof, hvis en tankstation med biometanol ikke er indenfor rækkevidde.
Læs mere om projektet hos Teknologisk Institut .