ElbilerTeknologiTophistorie

Danske elbiler bliver mere og mere grønne

I takt med at mængden af strøm fra vedvarende energikilder stiger, bliver elbilerne i de danske garager mere og mere CO2 neutrale.

I takt med at strømmen bliver grønnere, bliver elbilerne på vejene det også. Alene fra 2022 til 2023 blev den samme elbil hele 23 procent mere grøn, takket være stigningen af grøn strøm i strømmikset.

I 2023 kom hele 82 procent af den strøm, vi danskere forbrugte, nemlig fra vedvarende energikilder. Det betyder, at CO2-udledningen fra en gennemsnitlig kWh i en dansk stikkontakt i 2023 blot var 96 gram.

 

Det er imponerende 23 procent mindre end i 2022 og 74 procent mindre end for 10 år siden.

Kilde: Greenpowerdenmark.dk.

Danmarks mest udbredte elbil, Tesla Model Y, udleder altså i gennemsnit cirka 17 gram CO2 pr. kilometer, den tilbagelægger.

 

Til sammenligning er den direkte udledning fra en tilsvarende fossil SUV i form af den populære Nissan Qashqai på hele 143 gram pr. kilometer, mens Volkswagen T-Roc udleder 135 gram pr. kilometer. Og det er inden vi tager højde for, hvor meget CO2 det koster at producere og transportere det brændstof, fossilbilerne kører på.

Men hvad med batteriet?

“Men produktion af batteriet koster jo også CO2”. Ja. Ifølge en artikel hos Ing.dk udleder produktionen af en mellemstor fossilbil som eksempelvis en Volkswagen Golf 7,2 tons CO2, mens produktionen af en elbil i sammme størrelse udleder 9,2 tons. På grund af batteriet.

Altså har fossilbilen et “forspring” på to ton – eller 2.000.000 gram – når bilerne kører fra fabrikken.

 

En Golf har et direkte udslip på mellem 117 og 129 gram pr. kilometer. En tilsvarende elektrisk Volkswagen ID.3 udleder 16 gram pr. kilometer. Efter 19.802 kilometer har ID.3 altså kompenseret for de to ton, som batteriproduktionen koster.

En Tesla Model Y skal køre bare 15.873 kilometer før den har overhalet Nissan Qashqai i CO2-regnskabet. Og igen: Det er uden at medregne den CO2, der udledes af produktion og transport af brændstof til fossilbilen.

Hvad koster en liter diesel i CO2-regnskabet?

Lægger man den mængde CO2 oveni, ser det mildest talt rigtig skidt ud for fossilbilerne. Kim Lundberg Stegenborg Madsen lavede i 2018 en analyse over forbruget i elbiler kontra fossilbiler. Han fik i den forbindelse at vide af drivkraftdanmark.dk, at en liter diesel i gennemsnit koster 3,4 kilo CO2 fra oliefelt til den er klar på tanken. Heraf er de 700 gram CO2 selve produktionen.

 

Det er ikke tal, jeg har kunnet få bekræftet andetsteds.

 

Kilde
Opslag på Elbilforeningen i DanmarkGreenpowerdenmark.dk

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.