Et lille dansk firma fra Smørum i Nordsjælland er ved at gøre klar til at lancere kæmpebatterier til lagring af strøm, fortæller Finans. Lithium Balance har udviklet batterierne i samarbejde med energiselskaber som Ørsted, der også er medejer af virksomheden, og går med satsningen i konkurrence mod selveste Tesla, der også satser på batterier til lagring af strøm med sin Powerwall-løsning.
CEO og medstifter Lars Barkler fra Lithium Balance mener dog, at den danske løsning er bedre end Teslas:
– Vi bruger en noget anderledes batteriteknologi end Tesla. Vi samarbejder med en bilproducent om at udviklet en battericelle, som dækker et bredt temperaturområde, mens Teslas celler er meget mere temperaturfølsomme. Det betyder, at Tesla har brug for vandkøling af sine batterier, mens vi kan nøjes med almindelig luftkøling, siger Lars Barkler i et interview med Berlingske.
Sat op på Samsø
De første batterier fra Lithium Balance blev sat op på Samsø i april måned, nærmere bestemt i Ballen lystbådehavn, hvor de skal lagre grøn energi fra solceller. Projektet går under navnet SMILE (The Smart Islands Energy System), og er støttet af EU Horizon 2020-projektet.
Batterierne skal hjælpe Samsø med at levere el til de hundredevis af lystsejlere, der i løbet af sommeren ankommer til havnen for at vaske tøj og lave mad. Batterierne lades op om dagen og forventes brugt i løbet af aftenen og natten.
– For fire-fem år siden begyndte interessen for energilagring for alvor, men batterierne var meget dyre. Vi spurgte derfor os selv, om vi kunne lave et batterilager, der var rentabelt til danske forhold, siger Lars Barkler til avisen.
Bliver Samsø-projektet en succes, forventer Samsø Kommune at sætte flere batterier op i andre havne, men også til Samsø-færgen.
Fem års udvikling
Lithium Balance blev stiftet i 2006 og har brugt fire-fem år på at udvikle kæmpebatterierne. Firmaswt forventer et stort marked i Danmark, men oplever også interesse uden for landets grænser.
Firmaet har også andre projekter i gang; eksempelvis et værktøj til at vurdere restlevetiden på elbilsbatterier. Et projekt, der er udviklet i samarbejde med Teknologisk Institut og Aalborg Universitet og skal komme eksempelvis brugtbilskøbere og uafhængige værksteder til gavn.