Google har på det seneste haft travlt med at lancere deres nye AI-søgeværktøj Google AI Overview i flere lande – heriblandt i Storbritannien og i USA. Googles planer om at udrulle søgeværktøjet til flere lande fortsætter. På den baggrund har Danske Medier og forvaltningsorganisationen DPCMO officielt meddelt Google, at techvirksomheden ikke kan anvende mediernes indhold i AI-søgeværktøjet i Danmark.
Danske Medier har ved flere lejligheder advaret mod udrulningen af AI-søgeværktøjet på dansk og europæisk jord og har fremhævet de alvorlige konsekvenser, som AI Overview kan medføre for demokratiet og mediebranchen.
Værktøjet, der blandt andet leverer AI-genererede resuméer af medieindhold, har i flere tilfælde vist sig at være behæftet med misinformation, bias og såkaldte ”hallucinationer”, der truer demokratier.
Men det er ikke alene bekymringen for misinformation, der trykker hos Danske Medier. Økonomisk kigger medierne også ind i store udfordringer med AI Overview, fordi erfaringen fra andre lande viser, at funktionen medfører markante fald i trafikken og derved også påvirker medieøkonomierne, når færre brugere besøger de oprindelige kilder.
”Hos Danske Medier og DPCMO har vi et konstant fokus på at værne om vores medlemmers værker og rettighedsbeskyttede indhold. Derfor har vi netop mindet Google om, at de ikke har tilladelse til at bruge indholdet i Googles AI Overview. Det virker måske åbenlyst, men techvirksomhederne har gang på gang vist en fundamental mangel på respekt for gældende lov, så i et forsøg på at gøre reglerne helt klare for Google, har vi officielt meddelt dem, at de – for så vidt angår medieindhold – ikke kan lancere AI-søgeværktøjet i Danmark,” udtaler Dicle Duran Nielsen, adm. direktør i Danske Medier.