ElbilerTophistorie

Danske priser på Polestar 4

Polestar 4 er nu sat til salg i Europa – her er de danske priser på svensk-kinesernes nye muskuløse coupé SUV.

Efter en tyvstart i Kina i slutningen af sidste år, er Polestar 4 endelig blevet sat til salg i Danmark og resten af Europa. Bilen kan nu konfigureres og bestilles på selskabets hjemmeside – med levering til august.

Med en startpris på 465.000 kroner er bilen en anelse billigere end vi forventede. Det er for Long Range Single Motor-udgaven, der lover en WLTP-rækkevidde på op til 610 kilometer.

 

Den fås også i en Long Range Dual Motor-udgave, der er 30.000 kroner dyrere. Den ekstra motor tærer lidt mere på batteriet, så her er rækkevidden på 580 WLTP-kilometer.

De to udgaver er udstyret med samme batteri (100 kWh) og har samme ladeeffekt, så det er primært den ekstra motor, der udgør forskellen. Med alt hvad det indebærer af muskler; Dual Motor-udgaven kan eksempelvis accelerere fra 0-100 km/t på beskedne 3,8 sekunder. Den kan trække op til 2.000 kilo på krogen, hvor enkeltmotor-udgaven må “nøjes” med 1.500 kilo.

 

Polestar 4Long Range Single MotorLong Range Dual Motor
Rækkevidde610 km580 km
DrivlinieBaghjulstrækFirehjulstræk
Motor272 hk (200 kW)544 hk (400 kW)
Drejningsmoment343 Nm686 Nm
0-100 km/t7,1 sekund3,8 sekund
Batteri100 kWh (400 Volt)100 kWh (400 Volt)
Ladeeffekt (AC/DC)11 kW / 200 kW11 kW / 200 kW
Lynladning 10-80 procent30 minutter30 minutter
Akselafstand2.999 mm2.999 mm
Længde4.840 mm4.840 mm
Pris465.000 kr.495.000
(Priser hentet 31. januar 2024)

Priserne herover er startpriserne – og der er naturligvis rig mulighed for at lægge ovenpå i form af udstyr. Eksempelvis skal adaptiv fartpilot med vejbaneskift tilkøbes for 10.000 kroner på begge udgaver.

Kontroversielt design

Et kontroversielt designvalg er, at bilen ikke har nogen bagrude. Derimod er Polestar 4 udstyret med et glastag i fuld længde. Det kan endda fås med valgfri elektrokromisk funktionalitet, så glastaget kan være enten gennemsigtigt eller farvet. 

Samtidig er bakspejlet erstattet af en skærm i høj opløsning, der viser et realtidsbillede fra et kamera monteret på taget. Det giver ifølge Polestar et langt bredere synsfelt end det, der kan opleves i de fleste moderne biler. Det digitale realtidsbillede kan deaktiveres, så føreren i stedet kan se passagererne bagved, hvis det er nødvendigt.

 

Læs også: Sådan klarer Polestar 4 sig mod konkurrenterne.

Indenfor er Polestar 4 udstyret med en 15,4-tommer stor multimedieskærm i bredformat. Bilen er, ligesom Polestar 2, baseret på Android Automotive styresystemet. Det betyder ikke alene, at bilen har Google Assistant, Google Maps og Google Play, men også at Google har snabelen nede i bilens systemer. Dermed kan man bl.a. få Google Assistant til at fortælle om batteristatus eller stille på klimaanlægget.

Bag ved rattet er et 10,2-tommer display monteret foran føreren, der indeholder oplysninger om hastighed, batteri og rækkevidde. Men investerer man (yderligere) 31.000 i Plus-pakken kan man få et head-up display, der projekterer vigtige oplysninger om køretøjet, opkald og navigation på forruden. Pakken giver også 22 kW AC-opladning og en masse andre lækkerier.

 

Polestar 4 kan konfigureres og forudbestilles på Polestars hjemmeside.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.