Svenske Mediavision har taget temperaturen på streamingmarkedet i Danmark. Konklusionen er ganske tydelig; streaming er populært blandt danskerne som aldrig før.
Antallet af aktive betalende abonnementer er nu oversteget fire millioner. Det tal er steget med knap en halv million inden for det sidste år.
Abonnementerne fordeler sig således, at 66% af alle husstande nu har minimum ét aktivt streamingabonnement. SVOD, som det kaldes, udgøres af tjenester såsom TV 2 Play, Viaplay og Netflix og de har indtaget 8% flere hjem, sammenlignet med efteråret 2021.
66% af alle danske husstande har i dag et streamingabonnement Blandt de husstande, som har købt adgang til en streamingtjeneste, abonneres der i gennemsnit på 2,5 tjenester. Dette tal er uændret i forhold til tidligere, så vi danskere har altså ikke øget hvor mange tjenester vi abonnerer på.
Højdespringeren i forhold til udbredelse er uden tvivl HBO Max, som steget med 67%. Det hænger naturligvis sammen med sidste års rebranding fra HBO Nordic til Max , som har givet tjenesten et større skub. Det er dog TV 2 Play, Netflix og Viaplay der er størst, når der kigges på antallet af abonnenter.
“På trods af en svækket økonomi, så peger Mediavisions analyse på en stadig stærkere position for streaming i 2023. Danske husholdninger sætter stor pris på deres streamingabonnementer og viser ingen tegn på at skære ned på forbruget heraf,” udtaler Marie Nilsson, CEO hos Mediavision, som har udført analysen.
Undersøgelser har ellers peget på, at vi i økonomiske kriser netop vil smide streamingtjenesterne på porten , som noget af det første. Det ser ikke ud til at danskerne endnu er pressede i et omfang, hvor det er tilfældet.