De danske husstande har siden 1994 mere end halveret deres forbrug på læste medier som bøger, aviser, ugeblade og magasiner. Når der korrigeres for den generelle prisudvikling, brugte husstandene i 2019 i gennemsnit 2.063 kroner på medier, der primært læses, mens der i 1994 blev brugt 4.341 kroner.
Derimod er forbruget på tv- og film-streamingtjenester som Netflix, HBO og TV2 Play igen steget. Her brugte husstandene i 2019 693 kroner, hvilket er en stigning fra 584 kroner i 2017. Det viser rapporten ”Forbrug”, som Kulturministeriet har udarbejdet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.
Dertil kommer, at forbruget på kombinerede teletjenester, hvoraf mange giver adgang til især streamingtjenester, også er steget. Danske husstandes forbrug på kombinerede teletjenester med medietjenester som eksempelvis HBO og Netflix er steget fra 841 kroner i 2015 til 2.083 kroner i 2019. Derudover bruger husstandene i 2019 615 kroner på kombinerede teletjenester uden medietjenester. Dertil kommer de 693 kroner om året, som danske husstande brugte direkte på tv- og film-streamingtjenester.
Musikstreaming er for første gang selvstændigt opgjort: Tallene viser, at husstandene i 2019 brugte 134 kroner på musikstreaming.
– Når streamingtjenesterne fylder så meget i danskernes forbrug og dermed i det danske marked, er det også rimeligt, at tjenesterne bidrager økonomisk til dansk indholdsproduktion. Hvordan og hvor meget tjenesterne skal bidrage, skal vi tale om i de kommende medieforhandlinger, siger Kulturminister Joy Mogensen.
– Det bekymrer det mig, at det skrevne ord fylder mindre i danskernes forbrug. Jeg ser dog generelt små tegn på, at medierne er ved at knække koden til digitalt abonnementssalg. Det er godt for demokratiet, hvis vi prioriterer at holde os orienteret om, hvad der foregår i omverdenen, siger hun videre.
Generelt er danskernes forbrug på medierelaterede poster faldet støt siden 2007, hvor der i gennesmit blev brugt 25.050 kroner. I 2019 var det tal faldet til 18.219 kroner.
Rapporten ”Forbrug” er en del af Kulturministeriets ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”, som løbende offentliggør viden om danskernes mediebrug, mediernes indhold og mediebranchens udvikling og vilkår. Hele rapporten kan læses her (åbner i ny fane).