Det er ikke bare elbiler, der vinder frem herhjemme. Danskerne har taget elcyklen til sig i en sådan grad, at den snart overhaler den klassiske cykel i popularitet. Det gælder både i storbyerne og på landet, blandt unge og ældre.
Det Nationale Videncenter for Cykelfremme, der hører under Vejdirektoratet, har undersøgt den elektriske cykels udbredelse i Danmark. Undersøgelsen viser, at elcyklen er en transportform i eksplosiv fremgang, og at vi kommer til at se langt flere elcykler på de danske cykelstier i fremtiden.
– Mange tror, at elcykler er et hovedstadsfænomen, men de er faktisk endnu mere udbredt i provinsen, hvor der er større afstande end i København. Elcykler gør det lettere at cykle og få motion, fordi man relativt hurtigt kan tilbagelægge 10-15 kilometer og faktisk bruger sin krop mere aktivt, end hvad mange nok forestiller sig, siger afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen, Vejdirektoratet.
Tidligere blev elcykler af mange betragtet som et seniorprodukt. Den fordom ser nu ud til at være forduftet. I dag ser en del yngre og midaldrende et lys i elcyklen. Det kommer til udtryk i undersøgelsen ved, at 32 procent af de danskere, der har brugt en elcykel inden for det seneste år, er under 40 år.
Elcyklen bliver normen Særligt fordi den yngre del af befolkningen er begyndt at tage elcykler til sig, er det sandsynligt, at udviklingen på området vil fortsætte i fremtiden. Oveni det får elcyklerne stadig bedre batterier og motorer, hvilket er ensbetydende med en bedre køreoplevelse og længere rækkevidde.
Danskerne angiver mange forskellige årsager til, hvorfor de kører på elcykel. Grafik: Vejdirektoratet. – Det er slet ikke utænkeligt, at elcyklen på et tidspunkt bliver normen på de danske cykelstier. Jeg vil ikke blive overrasket, hvis den sidder på 50 procent af markedet om ti år, ligesom det allerede er tilfældet i Holland. Vi kan se, at elcyklen bliver brugt bredt i den danske befolkning på tværs af køn, alder og geografi. Det er blevet socialt accepteret at køre på elcykel, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Elcyklen har også potentiale til at ”stjæle” kørte kilometer fra bilen, som ellers er danskernes foretrukne transportmiddel. Næsten halvdelen af de danske elcykelbrugere oplyser, at elcyklen har erstattet bilen helt eller delvist. Udover bilen erstatter elcyklen også ture med den almindelige cykel for cirka halvdelen af brugerne. For cirka en femtedel erstatter elcyklen kollektiv transport og gang.