I intet andet land i EU er bilkøberne lige så glade for elbiler, som vi er herhjemme. Faktisk overgås vi kun af Norge, når samtlige europæiske lande tælles med i statistikken. Det viser de seneste tal fra bilsalget i Europa.
Således var hele 41,2 procent af de nye biler, der blev indregistreret i Danmark i årets første tre måneder elektriske. Og salget af elbiler er steget med hele 27,8 procent siden samme kvartal sidste år.
– Det er positivt, at Danmark sætter et godt eksempel for mange af de øvrige EU-lande. Hvis det skal fortsætte, kræver det dog, at afgifterne holdes i ro. Der er flere eksempler på, hvordan elbilsalget er gået i stå i flere af vores nabolande, hvor de økonomiske incitamenter er blevet fjernet for tidligt. Det kan vi stadig nå at undgå i Danmark, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Faktisk er det de nordiske lande, der topper listen, mens de østeuropæiske lande halter efter i omstillingen. Der er nordiske landet på fem ud af de seks øverste pladser – Nederland kiler sig ind på femtepladsen foran Finland.
Af disse seks lande er det i øvrigt også kun Danmark og Nederland, der har fremgang i salget, i forhold til første kvartal 2023.
Samlet set blev der solgt knapt 2,8 millioner nye biler på tværs af drivlinjer i Europa i årets første tre måneder. Det er en vækst på 4,4 procent sammenlignet med første kvartal sidste år.
Selv om der snak om, at elbilsalget er gået i stå i Europa, så er der stadig en lille vækst. Der kom godt 330.000 nye elbiler ud på EU's veje, hvilket er 3,8 procent flere end i første kvartal af 2023.