Al forandring er svær og det er ikke nemt at vænne sig til nye systemer. På den baggrund må man konkludere, at overgangen til MitID har været en succes – trods startvanskeligheder. Fire ud fem danskere er nemlig tilfredse med løsningen, viser en ny måling. Kun hver femte er direkte utilfreds.
Da brugertilfredsheden første gang blev målt for NemID tilbage i 2010, kort tid efter lanceringen af løsningen, var utilfredsheden faktisk også dengang på 18 pct. Det ændrede sig dog over tid, da folk havde vænnet sig til løsningen, så der i 2021 kun var 2 pct., der var utilfredse med NemID.
– Tallene fra målingen understreger, hvor vigtigt det er, at vi løbende har øje for, hvordan vi kan forbedre løsningen. Ser man på tallene for, hvor mange der var utilfredse med NemID, dengang det blev lanceret, og hvor populær den løsning siden hen er blevet, så håber og tror vi på, at vi kommer til at se samme udvikling for MitID, siger Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.
MitID anvendes af langt de fleste som app, men det er kodeviserne, der har de mest tilfredse brugere. Brugertilfredshedsundersøgelsen viser, at tre ud af fire brugere af kodeviseren er tilfredse, mens 62 pct. af app-brugerne er tilfredse.
Stor tiltro til systemet
Der er også relativt høj tiltro til MitID. 64 pct. siger, at de oplever løsningen som sikker at bruge, og 75 pct. er trygge ved at bruge det. 64 pct. finder MitID nemt at bruge, og 56 pct. finder det hurtigt at bruge.
Det er godt et år siden MitID blev lanceret og den bruges nu i gennemsnit til 17 millioner transaktioner om ugen. Det vil sige, at 95 procent af alle transaktioner foretages med MitID.I gennemsnit bruger danskerne MitID hver tredje dag.
Målingen er gennemført af Peytz&Co for Nets DanID A/S med deltagelse af 1091 danskere over 18 år, svarende til et repræsentativt udsnit af den danske befolkning over 18 år (4,6 mio. borgere).