StreamingTophistorie

Danskerne ser mere skærm nu end under nedlukningerne

Voksne danskere har en nærmest umættelig appetit efter mere skærm. En ny undersøgelse fra Deloitte kaster lys på vores digitale vaner.

Voksne danskere har en nærmest umættelig appetit efter mere skærm. 34 procent spiller digitale spil hver dag. 27 procent streamer film eller serier fra en streamingtjeneste hver dag, og 23 procent ser traditionelt flow-tv. Det viser Deloittes nye undersøgelse Digital Consumer Trends 2022.

– Det er opsigtsvækkende, at både gaming, streaming og flow-tv er i fremgang blandt danskerne. Pandemiens nedlukninger er et overstået kapitel, men selv om vi i dag kan bevæge os frit omkring og deltage i fysiske og sociale arrangementer, som det passer os, stiger vores forbrug af skærmbaseret underholdning, siger partner Frederik Behnk fra Deloitte.

 

– Hvor man kunne antage, at streamingtjenesternes popularitet ville gå ud over den traditionelle tv-broadcasting, peger undersøgelsen på det modsatte. Begge typer skærmunderholdning er faktisk i vækst, fortæller Frederik Behnk.

I 2021 angav 74 procent af de danske respondenter at have adgang til en streamingtjeneste. I år er andelen er vokset til 80 procent. Samtidig har danskere, som streamer, nu adgang til 3,1 streamingtjenester – mod 2,9 tjenester i 2021.

 

En del af forklaringen bag streamingtjenesternes succes trods genåbningen af samfundet kan ifølge Deloitte findes i en række målrettede kampagner fra de store spillere for at skaffe nye abonnenter i Norden kombineret med seermagneter som eksempelvis hitserien Squid Game fra Netflix, som er blevet set 42 milliarder gange på verdensplan.

Smartphone er fast følgesvend

Smartphonen er en trofast følgesvend i danskernes hverdag i 2022, hvor 95 procent af befolkningen ejer eller har adgang til en smartphone.

Vi bruger smartphonen til flere og flere formål, hvoraf nogle er ren underholdning, mens andre er nødvendige i eksempelvis arbejde. Smartphonen er i dag også et værktøj til at lave bankforretning, holde møder, underskrive dokumenter og foretage indkøb med.

 

– Vi har som befolkning virkelig taget smartphonen til os, og det påvirker forretningsmodellerne, så services i stigende grad udformes til at være tilgængelige fra mobilen. Det gælder både for private og offentlige services. Det er praktisk, men over halvdelen af danskerne mener ifølge vores undersøgelse, at de bruger for meget tid på mobilen, slutter Frederik Behnk.

Deloitte udgiver hvert år en analyse af digitale forbrugertrends, og i år omfatter undersøgelsen besvarelser fra 36.150 respondenter i alderen 18 til 75 år fra 21 lande på fire kontinenter. Den skandinaviske del af undersøgelsen omfatter 4.000 respondenter, heraf 1.000 danskere. Hele analysen kan læses her.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.