91 procent. Så stor er andelen af danskere, som benyttede sociale medier i starten af 2023. Det kan Dansk Statistik fortælle i en ny undersøgelse, kaldet “It-anvendelse i befolkningen 2023”, som kigger nærmere på vores digitale vaner.
Gennemsnit i EU er på 58 procent, hvilket placerer Danmark på førstepladsen, når det kommer til største brug af sociale medier.
Andreas Holbak Espersen, der er digitaliseringspolitisk chef i DI, mener at tallene er udtryk for, at danskerne generelt har taget digitale medier til sig.
”Det er en fordel, at vi kommunikerer meget via digitale teknologier, idet det giver os bedre mulighed for at være forbundet med hinanden og danne relationer på tværs af eksempelvis alder,” siger han.
”For eksempel under corona så vi, at særligt ældre fandt ud af, at det var en måde, man kunne kommunikere med familien, der bor i den anden ende af landet, på. Det giver nogle andre muligheder for at indgå i fællesskab,” lyder det fra Andreas Holbak Espersen.
Flest foretrækker Facebook
På førstepladsen over de mest benyttede sociale medier finder man Facebook. Hele 84 procent af danskerne benytter det medie.
På andenpladsen findes Instagram, med 56 procent af danskerne og dernæst Snapchat med 46 procent af os.
Fordelingen blandt mænd og kvinder er stort set lige, når man kigger på brugen af sociale medier. Det der adskiller er derimod hvilke der benyttes.
33 procent af kvinderne er på Pinterest, mens det kun bruges af 10 procent af mændene. Instagram, Snapchat og Tiktok benyttes overvejende af kvinder, mens X (det tidligere Twitter) primært bruges af mænd.
Rundspørgen er foretaget blandt 4080 personer fordelt i aldersgruppen 16-74 år.