Tyske ADAC har endnu engang frigivet tal for de mange elbiler, de har haft gennem deres såkaldte Ecotest. Denne gang med fokus på elbilernes forbrug. En elbils rækkevidde afhænger af batteriets kapacitet, men selvfølgelig også af elmotorens strømforbrug. Jo lavere strømforbrug, jo længere rækkevidde.
Det er en nødvendighed at få forbruget ned, hvilket betyder mindre batterier, som igen giver elbiler en lavere indkøbspris. Desuden er mere effektive elbiler billigere for forbrugeren at køre. Heldigvis er det også et område som bilproducenterne har fokus på.
Det er indlysende, at større og tungere køretøjer har en tendens til at bruge mere strøm. Men hvor store forskellene faktisk er, er overraskende. Den mest økonomiske bil, der indgår i undersøgelsen – den aerodynamisk polerede Hyundai Ioniq 6 – har et målt Ecotest-forbrug på forbavsende lave 15,5 kWh/100 km.
I den anden ende af skalaen finder vi den store Citroën ë-Spacetourer-familiebus (der i konstruktion er identisk med Opel Zafira Life, Peugeot Traveller og Toyota Proace Verso) forbruger 29,7 kWh pr. 100 kilometer. Næsten som meget som Mercedes EQV med en målt 30,9 kWh/100 km.
Og netop køretøjets design (f.eks. sedan eller SUV), drevet (firehjulstræk eller ej) og motorkraften har en væsentlig indflydelse på forbrug og rækkevidde. Som et eksempel nævner ADAC tre modeller fra samme producent. Udstyret med et 77,4 kWh batteri har den aerodynamiske Hyundai Ioniq 6 en rækkevidde på 555 kilometer og et forbrug på 15,5 kWh per 100 kilometer. Den mere firkantede Hyundai Ioniq 5 med samme batteri holder 470 kilometer (18,2 kWh forbrug) og SUV’en Genesis GV70 med firehjulstræk og identisk energilager holder kun 380 kilometer med et testforbrug på 22,8 kWh.
Testen fra ADAC viser også, hvordan den gennemsnitlige rækkevidde af de testede biler gennem årene er steget betragteligt. Dels gennem større batterier, men også gennem mere effektivt design og teknologi. I 2010 havde elbiler en gennemsnitlig rækkevidde på 123 kilometer. I 2023 var den gennemsnitlige rækkevidde 393 kilometer.
Den komplette test og forklaringer på parametrene for EcoTesten finder du hos ADAC , der er en organisation, der repræsenterer bilisternes interesser i Tyskland, på samme måde som FDM herhjemme. Med over 16 millioner medlemmer er ADAC Europas største bilorganisation.