“Snart kan vi præsentere en helt ny BYD-model. Som altid er den elektrisk, fin og lækker”. Sådan skriver BYD på sin hjemmeside om modellen BYD Dolphin Surf, der nu endelig ser ud til at være på trapperne herhjemme. Bilen bliver – om ikke den billigste – så i hvert fald en af de billigste elbiler på markedet herhjemme.
Den er kendt som BYD Seagull i Kina og er en del af BYD’s Ocean-serie. Bilen er designet til bykørsel med en længde på 3.780 mm, en bredde på 1.715 mm og en højde på 1.540 mm. Akselafstanden er 2.500 mm, hvilket gør den sammenlignelig med modeller som Hyundai Inster og Renault 5 E-Tech Electric.
BYD’s vicepræsident, Stella Li, har udtalt, at Dolphin Surf vil tilbyde “enestående værdi for pengene”. Hun fremhæver, at selvom den måske ikke er den absolut billigste elbil på markedet, vil dens kombination af pris og funktioner gøre den til et attraktivt valg for forbrugerne.
BYD Dolphin Surf er bestykket med en 55 kW permanent magnet synkronmotor, der driver forhjulene. Det svarer til 75 hestekræfter. Motoren er koblet til et batteri på knapt 39 kWh, hvilket burde række til omkring 300 kilometers kørsel på en opladning, selvom den officielle WLTP-rækkevidde endnu ikke er meldt ud.
BYD Seagull som den ser ud i Kina. Den europæiske variant, der får navnet Dolphin Surf, bliver sandsynligvis identisk. Dog skal man ikke forvente raketfart: Topfarten er begrænset til 130 km/t, og “hurtigopladning” foregår med beskedne 40 kW.
Der er heller ikke meldt nogen pris ud, men det forventes af den lille Dolphin Surf kommer til at koste 20.000 euro, svarende til 150.000 kroner. Altså samme prisleje som Volkswagens kommende ID.Every1, der dog tidligst kommer på vejene i 2027.
Selv om BYD er store internationalt, har de ikke formået at slå igennem herhjemme. Blot 3.833 biler fra den kinesiske producent havde fået plader på herhjemme ved indgangen til marts måned. Måske kan BYD Dolphin Surf lave om på det?