Volkswagen har introduceret et nyt elektrisk undermærke til Kina og afsløret konceptbilen ID. Code der viser et nyt look, der er rettet specifikt mod kinesiske kunder. Volkswagen håber at det kan genvinde andele på verdens største bilmarked.
Selv om konceptbilen blev udviklet specielt til kunder i Kina, vil den nye designstil også influere kommende Volkswagen-produkter i Europa, lover Volkswagen.
Den eldrevne konceptbil kan køres konventionelt eller i niveau 4 autonom køretilstand. De skriver om ID. Code :
“Eksteriøret fungerer også som en projektionsflade for næste generations AI-assisterede lys- og displaysystemer. Dette passer godt sammen med det nydesignede opholdsrum ombord på ID. Code, hvor den virkelige og virtuelle verden mødes for at skabe en ny mobilitetsoplevelse.”
Tyskerne lancerede også et EV-undermærke kaldet ID.UX, der er “designet til at appellere til især yngre kunder”. Den første ID.UX-bil vil blive Unyx senere i år, fortæller VW, men er ellers sparsomme med konkrete oplysninger.
Det nye mærke vil have et “progressivt” udvendigt design sammen med et “førercentreret” interiør med et nyt display og en touchscreen-grænseflade designet til at appellere til yngre købere.
Konceptbilens indre er minimalistisk og som taget ud af Star Trek. Ud over ID.UX mærket har Volkswagen også en anden Kina-strategi. De har indgået et samarbejde med den lokale elbilproducent Xpeng. Sammen vil de bygge fire elbiler i entry-level-segmentet på en nyudviklet arkitektur kaldet China Main Platform (CMP) med start i 2026.
De to partnere har et mål om at reducere omkostningerne med 40 procent for den Kina-udviklede platform sammenlignet med VW’s tysk-udviklede MEB-arkitektur.