Den halvårlige rækkeviddetest fra Norges Automobil Forbund , NAF, er en guldgrube af informationer. I sidste uge skrev vi om den reelle rækkevidde på de deltagende biler. Men testen indeholder også data om den reelle ladetid for 23 af de testede modeller.
Vi er nogle der mener, at ladeeffekten er mindst lige så vigtig som rækkevidden. I hvert fald hvis rækkevidden er acceptabel i første omgang. For hvem gider at holde i time og vente på at komme videre, når man er på langtur?
Heldigvis giver testen fra NAF et indblik i hvor hurtigt de nye elbiler lader op, når de er koblet til en lynlader. Hurtigst er Porsche Taycan, der fylder batteriet fra 10 til 8 procent på bare 17 minutter. Det er mere end dobbelt så hurtigt som testen to modeller med den sløveste ladetid, nemlig de to modeller fra BYD.
I øvrigt er de 17 minutter faktisk bedre end lovet. Porsche siger nemlig i deres salgsmateriale, at det burde tage 18 minutter.
På andenpladsen kommer Xpeng G6, der tager lige præcis 20 minutter. Præcis som lovet. Xpeng G6 var også en af de modeller, der klarede sig bedst i rækkeviddetesten , så samlet set ligger den højt.
Alle bilerne blev kørt uafbrudt i to timer før opladning, og batterierne blev fuldt forvarmet efter alle kunstens regler for at opnå optimal ladeydelse. NAF valgte også den rigtige hurtiglader til formålet. Ud over de to Teslaer, der blev ladet op ved Teslas egen Supercharger, blev bilerne ladet op hos enten Ionity eller Circle K.
Ærgerligt nok er hverken Renault Scenic E-Tech eller Kyundai Kona Electric med i ladetesten, selv om de begge deltog i rækkeviddetesten.
Læs mere hos Motor.no , der er NAFs magasin.