Ved årets Goodwood Festival of Speed i Storbritanien har Ford løftet sløret for deres fjerde udgave af en ombygget Transit, kaldet SuperVan. En tradition der har ét primært formål. At tage Fords allerbedste teknik og så ellers se hvad det kan præstere, når ingeniørerne får frit slag.
Bilen er baseret på en Ford E-Transit Custom . En elektrisk varevogn, der nok kommer til at være mere kendt for at bære reklamer for VVS’ere og tømrerfirmaer end for at være hurtig på en racerbane. Men deri består traditionen, som strækker sig tilbage til 1971, hvor den første Ford SuperVan så dagens lys.
“Siden 1971 har Ford SuperVans handlet om ydeevne, og hvad der er muligt at opnå med Transit. Den nye Ford Pro Electric SuperVan er begyndelsen på en helt ny æra af muligheder med den elektriske drivlinje og en 24/7 forbundne teknologi, der følger med den helt nye fuldelektriske E-Transit Custom” siger Mark Rushbrook, Direktør for Ford Performance.
De tre tidligere SuperVans – startende i 1971. Fotos: Ford Præstationer på racerniveau I SuperVan anno 2022 er bilen udstyret med fire elektriske motorer, et 50 kWh-batteri og et specialkonstrueret styringssystem, som tilsammen giver bilen vanvittige 2.000 hestekræfter. Det sender Ford SuperVan afsted fra 0 til 100 km/t på under to sekunder (!).
Bilen blev udviklet i al hemmelighed i Østrig i et samarbejde mellem Ford Performance, Ford Design og STARD – en østrigsk specialist i eldrevne racerbiler. Som Fords normale elektriske biler har den en række køretilstande og regenerering af strøm ved nedbremsning, som kan indstilles i tre niveauer.
Køretilstandende tæller følgende muligheder: – Road (normal kørsel) – Track (tilpasset spor og glatte veje) – Drag (Maksimal acceleration til drag racing) – Drift (for spektakulær drifting) – Rally (for optimalt vejgreb og ydeevene på asfalt og grusveje med særlige dæk)
Selvom projektet kan ligne det rene blær, så har det også et forskningsmæssigt formål. Nemlig at give Fords ingeniører indblik i hvad de elektriske drivlinier kan præstere. En erfaring der kan tages med retur til Fords regulære modelprogram af elektriske biler.