Der mangler lademuligheder i byerne. Det mener professor og forsker i energisystemer på Aalborg Universitet Jakob Stoustrup. Det betyder, at byboere fravælger elbiler. 64 procent af dem, der har købt elbil siden starten af 2021, bor nemlig i parcelhus med egen lademulighed. Mens bare 14 procent af de solgte elbiler i samme periode er købt af folk, der bor i etagebolig.
I Aarhus C er det kun 5,5 procent af alle biler, der er elbiler, mens tallet er endnu lavere i Odense C, nemlig 4,5 procent.
– Det er vigtigt for de fleste købere af elbiler, at man har mulighed for opladning meget tæt på sin bolig. Det betyder i praksis, at man skal kunne gå med sine tunge indkøbsposer fra sin lademulighed og til sin hoveddør, siger Jakob Stoustrup til DR.
Hovedstaden falder uden for statistikken; 63.000 af de i alt 177.000 elbiler, der er indregistreret i Danmark, “bor” i region hovedstaden. Men det er blot endnu et bevis på, at lademuligheder er afgørende for, om man fravælger elbilen eller ej.
Både København og Frederiksberg ligger nemlig i top fem på listen over kommuner med flest ladepunkter pr. 1.000 indbyggere. Odense ligger helt nede på en 58. plads. Aarhus ligger på en 27. plads.
Læs mere: Lynladepunkter fordoblet på et år.