Danske biler er ikke helt så fejlfri, som vi gerne vil tro. Det afslører en dugfrisk rapport fra Applus+ Bilsyn, der har gennemgået mere end 200.238 bilsyn fra 2024. Konklusionen? Alt fra rustne bremser til slappe affjedringer sendte biler tilbage til mekanikeren – eller i værste fald direkte på skrotpladsen.
Hvis du vil undgå et uventet omsyn, er det en god idé at lave en grundig gennemgang af bilen inden. Tjek lys, bremser, dæk og affjedring – og husk at give bilen en ordentlig rustkontrol. Det kan spare dig både tid, penge og frustrationer!
Oftest er det små fejl, der medfører et omsyn, fortæller John Gantzhorn, der er teknisk chef hos Applus+ Bilsyn:
– Den hyppigste fejl på synsrapporter er noget så banalt som en defekt nummerpladelygte. Har bilen to nummerpladelygter, og den ene virker, slipper man med en anmærkning på synsrapporten. Er begge defekte, består bilen ikke synet, siger John Gantzhorn.
Her får du de ti største syndere, der sendte bilejere hjem fra bilsyn med røde ører:
- 1. Lygtefejl – den klassiske dumpegrund
Tænd for lyset! Den absolut mest almindelige årsag til en anmærkning i synshallen var problemer med bilens lygter. Hele 6,4 procent af alle biler røg i saksen på grund af defekt nummerpladelys, manglende baglys eller forkert justerede forlygter. Og nej, at køre med fjernlys hele tiden er ikke løsningen!
- 2. Rustangreb – bilens værste fjende
Hvis du har set en synsmand hive en spids hammer frem, er det næppe for at lave kunst. Det er derimod for at tjekke, om bilen er blevet forvandlet til en schweizerost af rust. Huller i vognbunden eller sjuskede reparationer betyder, at bilen ikke får lov at køre videre.
- 3. Bremseskiver – elbilejere, læs med her!
Bremseskiver, der er slidt eller rustne, er et voksende problem – især for elbiler. Hvorfor? Fordi elbilejere ofte bruger motorbremsen og glemmer, at de mekaniske bremser også skal have lidt kærlighed. Hvis du vil undgå en dyr regning, så husk at bremse rigtigt en gang imellem!
- 4. Slidt affjedring – når bilen begynder at vakle
Slappe bærekugler og slidte støddæmpere kan gøre din bil lige så stabil som en druknet sæl. Synsfolkene tjekker affjedringen ved at vrikke på forhjulene, og hvis der er slør, er det game over – omsyn og reparation venter.
- 5. Dækfiasko – mere end bare mønsterdybde
Dæk er ikke bare dæk. En god del biler fik en anmærkning for slidt dækmønster, ulovlig kombination af sommer- og vinterdæk eller decideret ødelagte dæk. Og nej, du må ikke køre med bredere dæk, end bilen er bygget til – så nytter det ikke, at de ser fede ud!
- 6. Fjedre og stabilisatorer – knækkede kødben
Nedslidte forbindelsesled til krængningsstabilisatoren – eller de såkaldte ”kødben” – giver en bil, der klaprer og bumper som en hestevogn. Det er en typisk fejl, der ofte betyder, at bilen skal til omsyn.
- 7. Slør i styretøjet – en rystende oplevelse
Hvis rattet ryster, eller dækkene slides ujævnt, kan det være tegn på slør i styretøjet. Det skyldes oftest defekte styrekugler eller sporstænger, og hvis det bliver opdaget til syn, er der kun én vej: mekanikeren!
- 8. Tærede bremserør – et farligt svigt
Rustne bremserør er ikke bare et irritationsmoment – de kan være decideret livsfarlige. Hvis et tæret bremserør brister, kan det føre til totalt bremsesvigt. Derfor er det en af de fejl, som synsfolk tager allermest alvorligt.
- 9. Forurening – en snavset affære
Biler, der ikke lever op til emissionskravene, dumper også til syn. Årsagen? Tilstoppede partikelfiltre, slidte lambdasonder eller generelt snavsede motorer. Et simpelt brændstofadditiv kan dog ofte gøre underværker inden synet.
- 10. Skævbremsning – farvel til den lige linje
Hvis bilen bremser skævt, kan det føre til, at den trækker til siden – og det er et problem. Bremserne må højst have en forskel på 30 % mellem højre og venstre side. Ellers er det tilbage til værkstedet.