Er der én ting, der har generet både Sonos-ejere og anmeldere i årevis, er det, at Sonos ikke understøtter Android fuldt ud. Eksempelvis må Sonos-ejere med Android-telefoner undvære Sonos Trueplay, der forbedrer lyden i højttalerne, baseret på rummets akustik.
Eneste mulighed er at ringe efter en ven med en iPhone, der kan gennemføre processen for dig. Hvilket er ret omstændeligt, hvis man flytter på sine højttalere. Eller man kan investere i en af de to Sonos-enheder, der kan gøre det via en indbygget mikrofon. Nemlig Sonos Move og Sonos Roam.
Men hvorfor, egentlig, er Trueplay ikke bygget ind i app’en til Android-telefoner, som en er på iPhone? Det er der et ganske simpelt svar på, viser det sig.
Under en snak med Greg McAllister, der er Senior Sound Experience Manager hos Sonos, fik vi endelig en god forklaring. Det skyldes simpelthen, at der bruges mikrofoner af varierende kvalitet på de forskellige Android-telefoner.
Dermed kan Sonos Trueplay ikke “stole på” om mikrofonen er skyld i mislyde, hvorfor systemet kan indstille højtalernes akustik helt forkert.
– Hvis vi skal justere lyden, vil vi være sikre på, at vi justerer lyden til det bedre. Ellers giver det ingen mening, siger Greg McAllister til iNPUT.
Det er ikke et problem på iPhone, hvor samtlige udgaver af hver enkelt model udrustes med en præcis samme mikrofon. Her ved Sonos altså præcis, hvad de skal lytte efter og hvilke signaler og frekvenser, mikrofonen sender tilbage til systemet.
McAllister fortæller videre, at Sonos hellere end gerne vil levere Trueplay til Android, men at der simpelthen ikke findes en måde, der sikrer bedre lydkvalitet. Hvis og når det kan lade sig gøre, bliver Android-folket naturligvis lukket ind i varmen. Indtil da, må vi ringe efter vores iPhone-ven.