Hidtil har du selv skulle styre processen, hvis du ønskede at skiftede bredbåndsudbyder. Og derved sikre at opsigelsen hos gammel udbyder passede med opstarten hos den nye.
Den proces bliver per 1. januar 2023 væsentligt lettere. Energistyrelsen har nemlig vedtaget nye retningslinjer, som bredbåndsudbyderne skal leve op til ved årsskiftet. Den fulde bekendtgørelse kan du læse her – men nedenfor har vi skitseret de mest interessante punkter.
- Du kan ved bestilling af ny bredbåndsudbyder give fuldmagt til, at den modtagende udbyder kan opsige din gamle aftale. Ligesom vi kender det i forbindelse med skift af mobiludbyder.
- Den nye udbyder skal sikre at aktivering af forbindelsen finder sted indenfor det kortest mulige tidsrum, på den aftalte dato og i det tidsrum, som er aftalt med slutbrugeren.
- Forbindelsen må maksimalt i forbindelse med skiftet være utilgængeligt i én arbejdsdag.
- Indtil den nye udbyder aktiverer internetforbindelsen skal den gamle stille forbindelse til rådighed på uændrede vilkår.
- Mails sendt til en mailadresse tilknyttet den tidligere bredbåndsudbyder skal videresendes til ny mailadresse seks måneder efter skiftet.
Læs også: TDC har stadig det bedste mobilnetværk
Årsagen til at ændringerne først træder i kraft ved årsskiftet, skyldes at udbyderne nu internt skal beskrive og udarbejde de processer, som skal gøre det muligt at leve op til førnævnte punkter.
Som vi tidligere har kunne fortælle, så har Danmark et af verdens absolut bedste bredbånds- og mobilnetværk. Nu kan vi således også se frem til mere smidige forretningsgange, når den gamle bredbåndsudbyder står til udskiftning.