Det er efterhånden ved at være lang tid siden, Google fortalte om det nye Android Auto . Systemet får en større opdatering, der giver helt ny brugerflade og mulighed for casting fra mobilen. Nu har Google sendt den opdaterede version i offentlig beta, hvilket tyder på, at den snart kommer ud til os slutbrugere.
Da det blev vist frem på Google I/O lød det, at det nye Android Auto ville blive tilgængelig i løbet af sommeren. Det skete som bekendt ikke.
Den nye brugerflade minder i højere grad om konkurrenten fra Apple CarPlay, idet den nu understøtter split-screen på tværs af skærmstørrelser. Systemet tilpasses også automatisk de forskellige skærmstørrelser i forskellige bilmodeller.
Google har tidligere lovet at det ville blive muligt at se Youtube-videoer, mens bilen er standset. Nu fortælles det også, at det bliver muligt at caste indhold til bilens skærm fra mobiltelefonen. Der åbnes altså for, at man kan se indhold fra sin favorit-streamingtjeneste, mens elbilen oplades. Det gælder dog kun for biler, der har “Google built-in”.
Eksempler på det nye Android Auto (kilde: Android Authority). Google fremhæver følgende funktioner i opdateringen:
Dit kort vil nu være tættere på føreren i den nye brugerflade med forbedret størrelse/tilgængelighed. Dashboard-mediekortet har et helt nyt udseende og vokser og krymper nu dynamisk. Du kan nu få kortet til at fylde hele Android Auto-området, hvilket giver brugerne flere valgmuligheder for at vælge layout på store skærme. Der er en ny app-dockingstation i bunden, der gør det nemt at skifte mellem de seneste apps med et enkelt tryk. Flere dele af systemet er blevet opdateret til at adoptere Material You og moderniserede UI-komponenter og layouts. Musik- og medieanbefalinger fra Google Assistant kan nu tilgås med et enkelt stryg på dashboard-mediekortet. De gamle statusikoner og meddelelsescenterklokke er blevet slået sammen til ét let overskueligt og trykbart område, der inkluderer antallet af ulæste beskeder.