Kia Niro – eller e-Niro – er en af de mest populære elbilsmodeller herhjemme. Der er blevet indregistreret knapt 2.500 af dem siden introduktionen i 2019. Inden længe sender Kia en opdateret udgave på gaden. Den viste de frem allerede i november sidste år, men de udelod væsentlige detaljer om bilens tekniske formåen.
Nu har de endelig frigivet flere detaljer om elbilens bestykning, så vi kan sammenligne den nuværende Kia Niro med den nye model. Det er Kia i Sverige , der har været tidligere ude end den danske importør.
Lad os bare udløse spændigen: Der lader ikke til at være den helt store forskel mellem de to modellers tekniske formåen. Rækkevidden er godt nok blevet 8 kilometer længere på 2022-udgaven, men tallet er endnu ikke WLTP-godkendt, så det kan ændres.
Mere spøjst er det, at drejningsmomentet på den nye udgave er lavere end på den eksisterende model. Tallene er godt nok foreløbige, men hvis de er korrekte, betyder det, at momentet er blevet justeret ned med hele 140 Nm i den nye Niro i forhold til dagens model. Eller også er tallet målt på en anden måde.
Nuværende mod den nye Kia Niro: Niro Ny Niro 2022 Forskel Længde 4,36 m 4,42 m +6 cm Bredde 1,81 m 1,83 +2 cm Højde 1,55 m 1,55 – Akselafstand 2,70 m 2,72 m +2 cm Bagagerum 451 l 475 l* +24 l Effekt 150 kW / 204 hk 150 kW / 204 hk – Drejningsmoment 395 Nm 255 Nm –140 Nm Rækkevidde 455 km 463 km +8 km Batteri 64 kWh 64,8 kWh +0,8 kWh Hurtigladning 77 kW Ikke oplyst ** –
* Eksklusive forreste bagagerum (frunk) på 20 l. **Effekten er ikke bekræftet, men den nye Niro skulle kunne hurtiglades 10-80% på 43 minutter. Prisen på den nye Kia Niro er steget med 8.000 svenske kroner (5.600 kroner) til 495.900 svenske kroner. Det kunne tyde på, at bilen kommer op på 279.900 kroner herhjemme.
Den nye Kia Niro.