Mens der er stor fokus på, hvilke data mobiltelefonen samler og deler, er der ikke nok fokus på moderne biler. I takt med at biler bliver udstyret med stadig flere computersystemer, genereres der nemlig stadig større mængder data. Samtidig er stadig flere biler konstant forbundet til internettet og sender de data hjem til producenten. Det er et potentielt privatlivsproblem, mener sikkerhedsekspert Leif Jensen.
– Så snart der samles data ind om dig som bruger af et produkt, og de data sendes videre, udgør det en risiko. Data fra din bil kan nemlig let bruges til at genskabe en førers profil. Eksempelvis hvor han bor, arbejder og så videre, fortæller Leif Jensen, sikkerhedsekspert og CBO hos Eset Nordics.
Han forklarer, at der kan være rigtig mange fordele ved, at bilerne samler data sammen om brugen af bilen. Data kan blandt andet bruges til at forbedre bilen og køreoplevelsen med. ”Men omkostningerne er dit privatliv,” pointerer Leif Jensen.
For ud over at holde øje med, hvor du kører i bilen, og hvordan du kører den, så kan nyere biler også holde øje med, hvad du hører af musik, om du spiller på det indbyggede infotainmentsystem, hvilke film du ser og meget mere. De data sendes videre til producenten, så de kan arbejde videre med dem.
– Naturligvis er der mange gode grunde til at sende data fra bilen til producenten. Det kan gøre produktet bedre og højne sikkerheden. Men selvom data er anonyme, så kan de indeholde så mange personlige, og private, informationer. Ikke mindst, når der nu også er kommet kameraer i bilerne, og det er bekymrende, siger Leif Jensen.
Giver personlige oplysninger til næste ejer
Det er dog ikke kun producenterne, man skal bekymre sig om. Han advarer om, at man risikerer at give private oplysninger videre til næste ejer af bilen, hvis man på et tidspunkt sælger den.
– Når du så sælger bilen, så skal du huske at nulstille bilen til fabriksindstillinger – hvis du kan det – og slette alle private data, for det er ikke altid, at data slettes fra det interne lager ved en nulstilling til fabriksindstillinger, siger Leif Jensen.
Tilbage i 2019 testede avisen The Washington Post en ny bil, og her kunne de konstatere, at den genererede op mod 25 gigabyte data i timen. Det var blandt andet informationer om telefonopkald, kørestil og meget mere – data, der blev sendt retur til producenten.