Disney er en kolossal magtfaktor i underholdningsbranchen (spørg bare Scarlett Johansson) og selskabet har på under to år formået at overhale stort set alle streaming-konkurenterne. Pånær Netflix. Under fremlæggelsen af det seneste kvartalsregnskab blev det fortalt, at antallet af abonnenter på Disney+ er fordoblet siden sidste år. Tjenesten har nu 116 milioner abonnenter. Sidste år ved denne tid var tallet 57,5 millioner, skriver CNBC.
Det er pænt imponerende for en tjeneste, der blev tændt så sent som i november 2019 – og først kom bredt ud, blandt andet til Danmark, knapt et år senere.
Disney-imperiet har nu 174 millioner abonnenter på tværs af Disney+, ESPN+ og Hulu. De seneste tal fra konkurrenten Netflix viser, at de nu har 209 millioner abonnenter. Der kom 1,5 million nye til i det seneste kvartal, men de taber samtidig terræn hjemme i USA, hvor næsten en halv million har valgt at kvitte tjenesten.
Netflix er i øvrigt gode til at tjene på brugerne. Hver abonnement i hjemlandet lægger i gennemsnit 14,54 dollars (92,11 kroner). Til sammenligning tjener Disney+ “kun” 4,16 dollars (25,35 kroner) per abonnent. Det skyldes naturligvis at priserne hos Netflix er væsentlig højere.
Disney har et mål om, at Disney+ skal have mellem 230 og 260 millioner abonnenter i 2024. På grundlag af de nye tal forventer analytikerne ikke, at det bliver noget problem.
Ud over at have et imponerende bagkatalog med samtlige Star Wars, Marvel og – naturligvis – Disney-film, producerer tjenesten også unikt indhold. Alene i år har vi set to spin-off serier fra Marvel-universet, nemlig The Falcon and the Winter Soldier og Loki.
Derudover har tjenesten haft eksklusive premierer på film, der egentlig var tiltænkt biograferne. Pixar-filmen Luca var en del af abonnementet, mens Black Widow skulle tilkøbes. Sidstnævnte har i øvrigt resulteret i en tvist med filmens stjerne, Scarlett Johansson, der var blevet lovet procenter af biografindtægterne som løn. Ikke heldigt, når filmen får direkte premiere på streaming. Dårlig stil, Disney.