I december måtte den engelske lufthavn Gatwick lukke ned i knapt et døgn, fordi droner fløj ind over landingsbanerne. Den slags hændelser vil DJI undgå fremover, ved at skabe et mere sofistikeret geofencing-system, der skaber en tredimensionel sikkerhedszone omkring landingsbaner og andre kritiske faciliteter. Hidtil har geofencing udelukkende været cirkulært.
Det nye, forbedrede system skal aktiveres samtlige de 13 europæiske lande, hvor DJI’s oprindelige geofencing var aktiveret, men også i yderligere 19 lande, der ikke tidligere har haft beskyttelsen. Det fortæller DJI i en pressemeddelelse .
Geofencing omkring Gatwick med det gamle system. Med det nye system bliver geofecing omkring Gatwick – og andre lufthavne – mere avanceret. Den opgraderede geofencing er ikke bare mere sikker, den er også mere fleksibel. For eksempel kan en drone teoretisk flyve tættere på spærrede områder, fordi det er muligt at definere det lukkede område bedre. Såkaldt Temporary Flight Restrictions , TFR, bliver også integretet i systemet, så det kan aktiveres i nødstilfælde.
– DJI er ivrig efter at sikre, at sikkerheden fortsat er topprioritet, da den europæiske droneindustri bruger droner på spændende og produktive måder. At introducere state-of-the-art sikkerhedsfunktioner i endnu flere lande vil hjælpe både offentligheden og droneoperatører,” siger Christian Struwe, DJI’s politikchef, EMEA, i pressemeddelelsen.
Aktiveres senere på måneden Opdateringerne til både drone og styringsenheder sendes ud i løbet af februar måned, loves det.
DJI introducerede no-fly-zoner over lufthavne i 2013 og føjede geofencing til sikkerheden tre år senere. Siden er også fængsler og atomkraftværker kommet på listen over no-fly-zoner.