Tænk over det. Hvornår har du sidst købt en cd-skive med musik? Hvis det er længe siden, der du ikke den eneste. Tværtimod. Den amerikanske organisation RIAA (Recording Industry Association of America) har udgivet sin midtvejsstatistik – og det er ikke godt nyt, hvis du er fan af compact-disc’en.
I første halvår af 2018 tjente cd’erne 245 millioner dollars hjem til musikbranchen, hvilket lyder fornuftigt indtil man ser tallet fra samme periode året før. Der blev der nemlig solgt cd’er for hele 420 millioner dollars. Det er et voldsomt fald på 175 millioner dollars – eller 41,5 procent. På et år.
I rå tal blev der langet 35 millioner cd’er over disken i første halvår af 2017, men kun 18,6 millioner i første halvår af 2018.
Men det går godt …
RIAA har dog ikke kun dårligt nyt, for på trods af cd’ens dødskamp så stiger indtægterne i musikbranchen generelt. Overskuddet på streaming og salg af fysiske enheder steg nemlig med 10 procent til 4,6 milliarder dollars i årets første halvår.
Heraf kommer de 75 procent (2,5 milliarder dollars) fra streamingtjenester som Spotify, Apple Music og Tidal. 12 procent kommer fra digitale downloads, mens kun 10 procent af omsætningen kommer fra fysiske medier som cd’er og vinylplader.
Apropos vinylplader, så steg salget af vinylplader med 12,6 procent i samme periode.
Hele rapporten kan læses her: RIAA Releases 2018 Mid-Year Music Industry Revenue Report