Elon Musk har dømt Lidar-teknologien ude, men det bekymrer ikke Volvo, der nu melder ud, at de satser helt og holdent på teknologien i deres fremtidige modeller. Den næste version af Volvo XC90, der kommer i 2022, bliver en af første modeller med Lidar via en integreret sensor i bilens tag.
– Snart vil din Volvo være i stand til at køre selv på motorveje, når bilen bestemmer, at det er sikkert at gøre det, siger Henrik Green, teknologichef i Volvo Cars, i en pressemeddelelse .
Nøgleordet her er motorveje. For i modsætning til Teslas autopilot vil Lidar-teknologien udelukkende fungere på udvalgte motorvejsstrækninger, der er blevet godkendt på forhånd. Det vil til gengæld også betyde, at Volvo vil påtage sig et juridisk ansvar, hvis noget går galt.
– Dette er ikke et helt selvkørende system, der kan føre dig fra dør til dør, uanset trafikforhold eller vejr. Vi definerer, i hvilket omfang systemet kan være sikkert at bruge med kirurgisk nøjagtighed, siger udviklingschef Henrik Green i et interview med Automotive News.
Illustration af Lidar-teknologiens “syn” (foto: Volvo). Foruden Highway Pilot-funktionen, arbejder Volvo Cars og Luminar også på LiDARs rolle i forbedring af fremtidige avancerede chaufførassistentsystemer (ADAS) med potentialet til at udstyre alle fremtidige SPA 2 baserede biler med en LiDAR-sensor som standard. SPA 2 er den opdaterede version af mærkets store platform, med modulopbygget arkitektur.
– På et tidspunkt tager din Volvo ansvar for kørslen, og du kan slappe af, tage øjnene væk fra vejen og dine hænder fra rattet. Med tiden vil opdateringer via luften udvide de områder, hvor bilen kan køre selv. For os er en sikker introduktion af selvkørsel lig med en gradvis introduktion, siger Henrik Green.
Lidar-teknologien er sammenlignelig med radarteknologi, men er baseret på lys i stedet for lyd. Lidar-sensorer udsender millioner af pulser med laserlys til nøjagtigt at fastslå hvor objekter er, ved at scanne miljøet i 3D og skaber et midlertidigt kort i realtime.