Flere udenlandske techgiganter lancerede nye streamingtjenester i 2018 og 2019, og til sommer vil Disney også forsøge at gøre krav på en del af nordboernes underholdningsbudget med streamingtjenesten Disney+. Netflix sidder imidlertid tungt på streamingmarkedet for film og tv sammen med de nationale tv-stationer. I Norge anvender 48 procent af befolkningen Netflix, mens markedsandelen i Finland er noget lavere (29 procent). HBO Nordic er næststørst i Norden og Viaplay i Skandinavien.
Næsten to ud af tre danskere (62 procent) benytter sig allerede af en eller flere streamingservices til film og tv. I gennemsnit anvender danskerne 2,3 streamingservices til film og tv, og de 18-39-årige anvender i snit 3,5. Det inkluderer dog også gratis streamingservices som DRTV, da danskerne betaler for noget færre streamingservices til film og tv pr. husstand (1,7).
Om danskerne kan finde budget til flere streamingservices, eller om kampen om danskernes underholdningsbudget bliver hårdere de næste par år vil tiden vise. De nyeste streamingservices inden for film og TV bliver endnu kun brugt af en meget lille andel af danskerne (2-7 procent).
En af de nye tjenester, der ikke har vundet danskernes tegnebøger, er Apple TV+. Ifølge YouGov-undersøgelsen har de formået at få bare 2 procent af de adspurgte som kunder – og det skyldes måske at tjenesten endnu ikke har mange titler på hylderne. I hvert fald ligger Apple TV+ og roder sammen med Min Bio, når brugerne spørges om tjenesten giver værdi for pengene.
Igen ligger DR og Netflix helt i top.
Også TV2 Play scorer højt i dette spørgsmål – og det ses på kundetilgangen. Tv2 Play har fået 8 procent flere brugere det seneste år – fra 20 procent til 28 procent i dag. Unge på 18-29 år er overrepræsenterede blandt TV2 Plays brugere (30 procent mod 20 procent i den generelle befolkning) samt nordjyder (16 procent mod 10 procent i den generelle befolkning).
Undersøgelsen er baseret på interview med 1000 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 7.-8. februar 2020 samt data fra YouGov BrandIndex, som er en daglig tracking af danskernes opfattelse af mere end 350 brands.