Når du tænder for DRTV næste gang, vil du blive mødt af et nyt login, der ifølge DR skal “gøre DRTV mere personligt relevant”. Samtidig advares der om, at det i løbet af næste år vil blive obligatorisk at logge ind på tjenesten. I hvert fald, hvis man vil se andet end live-tv kanalerne.
Ambitionen er, at alle danskere skal have et mere personligt relevant DRTV-tilbud, der lever op til deres forventninger til både indhold og funktionalitet. Lasse Bastkjær Jensen, der er direktør for Strategi og Brugere i DR, forklarer:
– Når man logger ind, får man sin egen forside til DRTV. Der vil både være indhold, alle danskere kan være fælles om, og så vil der være indhold, der er mere personligt relevant. Uanset om man ser med på en tablet, tv eller mobil, siger Lasse Bastkjær Jensen.
En husstand kan vælge kun at oprette ét login og herunder kan alle medlemmer af husstanden få en personlig profil – helt, som man kender det fra andre streamingtjenester.
Derudover kan forældre under eget login oprette børneprofiler på DRTV, så børn først og fremmest bliver præsenteret for indhold, der er lavet til netop dem og ikke til de voksne. Endelig er der mulighed for at få personlige anbefalinger og for at se DRTV i udlandet.
Baseres på adfærd
Det personlige DRTV baseres først og fremmest på adfærd på siden og ikke personlige oplysninger. DR beder om et navn og en e-mailadresse. Over tid, i takt med at systemet lærer brugeren bedre at kende, vil DRTV blive mere personligt relevant, loves det.
Tidligst i andet kvartal 2024 bliver det obligatorisk at logge ind, hvis man vil se DRTV on demand. Brugere, der ikke ønsker at logge ind, kan fortsat se live-tv på DRTV og på traditionelt tv.
– Jeg er overbevist om, at langt de fleste vil tage det nye login til sig, fordi fordelene er så tydelige. Tag for eksempel den tid, det tager at finde ud af, hvor langt du er nået i et program, som du ikke har set til ende. Med det nye login sker det helt automatisk, ligesom vi er vant til fra andre streamingtjenester, siger Lasse Bastkjær Jensen.