Onsdag den 3. april var det 90 år siden, at S-togene kørte sin første tur. I den forbindelse delte DSB informationer om, hvordan fremtiden ser ud for S-banen. Ambitionen er, at S-togene fremover skal være førerløse – præcis lige som Metroen er det i dag.
Det er dog ikke en udvikling, der er lige om hjørnet. I en pressemeddelse oplyser DSB, at de første førerløse S-tog efter planen kommer på skinnerne i 2030. I første omgang på Ringbanen.
“Hele S-banen forventes at være fuldautomatisk omkring 2037,” skriver de videre.
Grundlaget for de førerløse S-tog blev allerede lagt, da Banedanmark i 2022 blev færdig med at udstyre S-banen med et nyt digitalt og semiautomatisk signalsystem (CBCT).
“Det nye signalsystem på S-banen har skabt grundlaget for, at s-banen inden for en årrække vil blive opgraderet og gjort fuldautomatisk. DSB vil herefter kunne køre S-tog med metrolignende drift med afgang hver 7. minut på strækningerne i flere timer af døgnet,” skriver selskabet.
Indtil da skal de nuværende S-tog fortsat køre, de får derfor en tiltrængt renovering udvendigt og indvendigt. Kunderne vil i de kommende år opleve, at togene blandt andet får nye sæder og nye destinationsskilte.
Læs også: DSBs nye IC5-eltog er igen ramt af forsinkelser.