Et stort nedbrud hos Microsoft er direkte skyld i, at flere flyselskaber i dag har måttet aflyse afgange. Det er et nedbrud i Azure-tjenesten, der bruges af flere selskaber til blandt andet booking og checkin. Det store Microsoft-nedbrud er skyld i, at flere hundrede flyafgange har måttet aflyses.
Ifølge CNN, Reuters og andre medier har nedbruddet ramt flere af de helt store selskaber, såsom Delta, United og American Airlines. Ryanair melder også om problemer. Men også lufthavne i Europa er ramt, heriblandt Berlin Brandenburg, Amsterdam Schiphol og Edinburgh Airport.
Også DSB skulle være ramt, ligesom McDonalds, flere banker og endda børsen i London.
Nedbruddet skyldes angiveligt en opdatering fra sikkerhedsfirmaet Crowdstrike og resultater i noget, mange af os efterhånden har fortrængt, nemlig den såkaldte ‘Blue Screen of Death’. Ifølge Microsoft Azure statussiden er fejlen blevet rettet, men flere kunder oplever fortsat problemer.
Hvis du skal rejse senere i dag, kan det altså være en rigtig god ide at tjekke op hos flyselskabet. I Københavns Lufthavn har flere flyselskaber problemer med check-in, og derfor må de rejsende gøre det manuelt. Det samme er galt i Billund Lufthavn.
DR har levet en liste over de lufthavne, der melder om problemer:
- Berlin Lufthavn, Tyskland.
- Sydney Lufthavn, Australien.
- Københavns Lufthavn, Danmark.
- Billund Lufthavn, Danmark.
- Dehli Lufthavn, Indien.
- Narita Lufthavn, Japan.
- Prag Lufthavn, Tjekkiet.
- Schipol Lufhavn, Holland.
- Edinburgh Lufthavn, Skotland.
- Swissport, Schweiz.
- HongKong Lufthavn, HongKong
Flyselskaber, der melder om problemer:
- SAS.
- Air France.
- Lufthansa.
- Ryanair.
- Delta Airlines.
- JetStar.
- Jeju Air.
- Qantas.
- HK Express.
- Spring Japan.