DSB-passagerer må vente længere på de nye IC5-eltog, efter endnu en forsinkelse har rykket introduktionen frem til 2027.
Corodia Stream, eller IC5 som de kommer til at hedde i Danmark, er ramt af endnu en forsinkelse.
I første omgang forventede man at tage togene i brug i slutningen af 2024, men planerne blev senere hen fremrykket et halvt år, til midten af 2025.
Læs mere om dette her: DSB: Levering af 100 nye eltog er forsinket et halvt år
Nu melder DSB om endnu en udskydelse, der rykker tidsplanen yderligere 2 år. IC5-eltogene forventes derfor først at komme i drift i 2027.
Udskydelsen skyldes at togproducenten Alstom skal brugere længere tid end forventet til at færdiggøre det endelige IC5 design og sikre, at togsættene opfylder de høje krav til kvalitet, komfort og pålidelighed, som DSB har sat for IC5. To andre væsentlige faktorer er usikre forsyningskæder verden over og tilpasning af kapacitets- og produktionsplaner.
100 tog bestilt
Togene er af typen Coradia Stream, som allerede kører flere steder rundt omkring i Europa. I Danmark kommer togene til at udgøre rygraden af togtrafikken i landet, hvor de bl. a. skal erstatte de aldrende IC3-tog, de knap så pålidelige IC4-tog, samt IR4 og Øresundstogene.
Ifølge aftalen med DSB, skal Alstom levere 100 togsæt i perioden 2025-2029. Togene er allerede i produktion.
Kører allerede i Holland
Coradia Stream er allerede på skinnerne i Holland og DSB ser det som en fordel, at vi i Danmark kan lære af de hollandske erfaringer:
”I Holland er Coradia Stream nu i passagerdrift og netop de hollandske statsbaners (NS) erfaringer med indkøb, tilpasning og idriftsættelse af Coradia Stream er et referenceprojekt for DSB. Det er et veldokumenteret projekt og projektforløb med samme produktplatform og samme type risici”. Lyder det fra Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel, DSB.