TeknologiTophistorie

DSB’s nye eltog er igen ramt af forsinkelser

DSB-passagerer må vente længere på de nye IC5-eltog, efter endnu en forsinkelse har rykket introduktionen helt til 2027.

DSB-passagerer må vente længere på de nye IC5-eltog, efter endnu en forsinkelse har rykket introduktionen frem til 2027.

Corodia Stream, eller IC5 som de kommer til at hedde i Danmark, er ramt af endnu en forsinkelse.

 

I første omgang forventede man at tage togene i brug i slutningen af 2024, men planerne blev senere hen fremrykket et halvt år, til midten af 2025.
Læs mere om dette her: DSB: Levering af 100 nye eltog er forsinket et halvt år

Nu melder DSB om endnu en udskydelse, der rykker tidsplanen yderligere 2 år. IC5-eltogene forventes derfor først at komme i drift i 2027.

 

Udskydelsen skyldes at togproducenten Alstom skal brugere længere tid end forventet til at færdiggøre det endelige IC5 design og sikre, at togsættene opfylder de høje krav til kvalitet, komfort og pålidelighed, som DSB har sat for IC5. To andre væsentlige faktorer er usikre forsyningskæder verden over og tilpasning af kapacitets- og produktionsplaner.

100 tog bestilt

Togene er af typen Coradia Stream, som allerede kører flere steder rundt omkring i Europa. I Danmark kommer togene til at udgøre rygraden af togtrafikken i landet, hvor de bl. a. skal erstatte de aldrende IC3-tog, de knap så pålidelige IC4-tog, samt IR4 og Øresundstogene.

Ifølge aftalen med DSB, skal Alstom levere 100 togsæt i perioden 2025-2029. Togene er allerede i produktion.

 

Kører allerede i Holland

Coradia Stream er allerede på skinnerne i Holland og DSB ser det som en fordel, at vi i Danmark kan lære af de hollandske erfaringer:

”I Holland er Coradia Stream nu i passagerdrift og netop de hollandske statsbaners (NS) erfaringer med indkøb, tilpasning og idriftsættelse af Coradia Stream er et referenceprojekt for DSB. Det er et veldokumenteret projekt og projektforløb med samme produktplatform og samme type risici”. Lyder det fra Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel, DSB.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.