Støvsugermagnaten James Dyson har delt nye fotos og flere informationer om den elektriske bil som firmaet arbejdede på – men måtte droppe i oktober sidste år. I et blog-indlæg på Dyson-hjemmesiden fortælles der i tekst, billeder og videoer om projektet, som han for nyligt fortalte har kostet ham 4,2 milliarder kroner.
I indlægget beskrives bilen som en “radikalt anderledes bil, der var fyldt med teknologi”. James Dyson fortæller desuden, at firmaet “løste mange problemer, der traditionelt er forbundet med elektriske køretøjer”.
Han kommer ærgerligt nok ikke ind på, præcis hvad det var for problemer – eller hvordan de blev løst, så påstanden hænger og blafrer lidt i vinden.
En af de [få] komponenter, der virkelig skiller sig ud, er bilens rat (se herunder), der nærmest ligner en controller til en spillekonsol. Det ser ud til, at al væsentlig betjening af bilen er samlet i ratstammen.
Foto: Dyson Blandt de funktioner, som Dyson nævner, er en fleksibelt designet batteripakke, længere hjulbase, heads-up-display og døre uden håndtag. Spændende, men næppe radikalt.
Dysons elbils-projekt startede i 2017 og var svært ambitiøst. Var den syv-personer store bil blevet sat i produktion, ville den have haft en rækkevidde på hele 965 kilometer på en opladning, oplyser James Dyson. Det er mere end 300 kilometer mere end en Tesla Model 3 Long Range (610 kilometer). Projektet endte dog med at blive for dyrt – både for Dyson og for potentielle kunder – så det blev nedlagt i oktober sidste år.
Herunder et galleri med de nye billeder af den aflivede støvsugerbil: