Siden det sidste år kom frem, at engelske Dyson har planer om at lave mindst en elektrisk bil, har selskabet været mere stille end en Cyclone V10-støvsuger. Men nu giver tre nye patenter et par spor om Dysons planer. Patenterne blev indsendt for halvandet år siden, men er først blevet offentliggjort for nyligt.
Uden helt at afsløre hvordan bilen kommer til at se ud, fortæller dokumenterne, at den bliver forholdsvis stor. På størrelse med Audis E-tron, men med længere afstand mellem for- og baghjul. Bilen vil også have usædvanligt store og tynde hjul, høj frihøjde og en svagt skrånende forrude. Dyson hævder, at hjulene vil nå op til 55 procent af køretøjets højde. Det kan give mening, da er mindre rullemodstand – og dermed mere energieffektivitet – jo mindre gummi, der rører ved vejen.
Bilen vil også have høj frihøjde; og selv om en lav frihøjde traditionelt anses for at være mest aerodynamisk (tænk F1-biler) så vil en højere frihøjde end normalt muligvis give en bedre virkning, hvis bunden er glat. For at kompensere for højden, vil bilen have et relativt lavt loft, skrives der i patenterne. Samtidig vil forruden sidde i en vinkel på mellem 25 og 30 grader.
Billedet øverst er naturligvis en vittighed, men den falder i store træk ikke langt fra beskrivelsen i patenterne (bortset fra den høje frihøjde).
Ifølge rygterne vil Dyson investere 2,7 milliarder dollars i sit bilprojekt. Firmaet har samlet et team på mere end 500 personer og oprettet testfaciliteter ved byen Bristol i England. Det er planen at Dyson vil bygge en fabrik i Singapore, der skal producere elbilen med start i 2021.
Dyson har stor erfaring med batteriteknologi – og har i de senere år haft endog stor interesse for såkaldte solid-state-batterier, der i modsætning til almindelige litium-batterier, har meget stor kapacitet og er meget hurtige at oplade.