EasyPark er blevet en umådelig populær metode til at betale for parkering. Men den gør kunderne fattigere, end hvis de lod være. Selskabet lægger nemlig 15 procent oven i den egentlige parkeringspris, som de selv skummer. Det er der ikke mange der ved og det skyldes, ifølge Forbrugerombudsmanden, at EasyPark forsøger at skjule det. Derfor har hun anmeldt dem til politiet for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning.
Selskabet er simpelthen ikke gode nok til at oplyse om gebyret, når man opretter sig eller bruger app’en. Den pris, der vises i selskabets parkeringsapp, inkluderer gebyret til EasyPark på 15 procent af parkeringsprisen.
– Som forbrugere skal vi naturligvis vide, hvis vi skal betale for at anvende en app, inden vi beslutter, om vi vil anvende den. Det gælder for app som for alle andre produkter. Ellers kan vi ikke varetage vores økonomiske interesser, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
– Easy Park har efter vores vurdering skjult over for brugerne af app’en, at det koster et gebyr på 15 procent af parkeringsprisen at anvende appen. Vi anser det for en alvorlig overtrædelse af forbuddet mod vildledning, og vi har derfor politianmeldt selskabet, siger hun videre.
Helt konkret er EasyPark politianmeldt for følgende:
- Ikke at have oplyst om gebyret på 15 procent på skilte på selskabets parkeringspladser. På skiltene står der fx ”Betal parkeringen via mobilen”, ”Kom godt i gang på 30 sekunder” og ”Slip for køen til automaten – betal med din mobil”, uden at det fremgår, at Easy Park opkræver et gebyr på 15 procent oven i parkeringsprisen.
- Ikke tydeligt at have oplyst om gebyret på 15 procent, når brugerne downloader og tilmelder sig Easy Parks app. Oplysningen om gebyret står på tilmeldingssiden i appen med småt efter en generel oplysning om, at undersøgelser viser en gennemsnitlig overbetaling på 30 procent ved forudbetaling med kort og mønter.
- Ikke tydeligt at have oplyst om gebyret på 15 procent i appen og på Easy Parks danske hjemmeside. Både i appen og på hjemmesiden skal brugerne klikke sig ind på ”Hjælp” og herefter gennem flere underfaner, før oplysningen om, at man betaler 15 procent oven i parkeringsprisen, fremgår.
Må refundere gebyr til kunderne
Herudover mener Forbrugerombudsmanden, at der er problemer ved såkaldt fastprisparkering, hvor kunderne betaler et på forhånd fastsat beløb for at parkere et bestemt antal timer.
Når kunderne brugte EasyParks app til at foretage en fastprisparkering på disse parkeringspladser, blev de præsenteret for parkeringsprisen, uden at gebyret på 15 procent til EasyPark var blevet tillagt den samlede pris. EasyPark hævede også betalingen for parkeringsprisen tillagt gebyret på 15 procent, selvom kunderne alene havde accepteret at betale parkeringsprisen.
Det er i strid med betalingsloven og EasyPark må derfor refundere det opkrævede gebyr på 15 procent af parkeringsprisen til samtlige kunder, som har brugt appen til fastprisparkering. EasyPark har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de tilbagebetaler gebyret på 15 procent til de privatkunder, som har benyttet fastprisparkering i en periode indtil foråret 2020, uden at have fået oplyst prisen inklusive gebyret, og som kan identificeres i Easy Parks systemer.
– På grund af en teknisk fejl har få af vores kunder i en periode indtil foråret i 2020 desværre ikke fået vist den samlede pris inkl. servicetillæg for fastprisparkeringer og vi tilbagebetaler derfor servicetillæg til disse kunder. Tilfredse kunder er det vigtigste for EasyPark, så vi ser med alvor på sagen. Vi samarbejder naturligvis med myndighederne om at få løst uenigheden hurtigst muligt, oplyser Bernd Reul, der er landedirektør, EasyPark Danmark.
Hvis man ikke automatisk får refunderet gebyret fra Easy Park, kan man rette henvendelse til Easy Park.
Desuden er EasyPark politianmeldt for ikke at have oplyst brugerne tydeligt om, at lokalitetsfunktionen i app’en afhænger af telefonens GPS-funktionalitet, som kan være upræcis, og at det er kundernes eget ansvar at sikre, at deres bil er placeret i det korrekte parkeringsområde.
EasyPark har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at brugerne bliver informeret om, at ”Mobilens GPS kan variere”, når de downloader app’en. Nogle forbrugere modtager desuden en popop-meddelelse i app’en, når der er flere parkeringsområder tæt på hinanden. Det ændrer dog ikke på Forbrugerombudsmandens opfattelse.