Features
Coronavirus

Eksklusivt interview: OnePlus CEO Pete Lau

OnePlus har overtaget Huaweis plads som den frække dreng i klassen. Men hvordan ser fremtiden ud for OnePlus? Vi har talt med CEO Pete Lau

BARCELONA: En råkold tirsdag morgen i Barcelona (ja, de findes) mødes vi på et hotel i nærheden af Mobile World Congres med direktøren for en af de nyeste og måske mest spændende mobilproducenter der lige nu kommer ud af Kina: Pete Lau startede OnePlus i 2013 og sidenhen er det gået hurtigt for den kinesiske virksomhed, der efterhånden er repræsenteret på alle større markeder og æder sig ind på de “store” kinesere fra Huawei og de endnu større koreanere fra Samsung. Og i de fire år har Pete Lau haft et enkelt fokus: Produktet.

Anbefal den til en ven

OnePlus startede ud med en enkelt model: OnePlus One. En smartphone, der på mange måder var forud for sin tid. Den havde 3GB hukommelse og kostede langt mindre end konkurrenternes tilsvarende modeller. Men det var ikke det, der skilte OnePlus ud fra mængden; det var markedsføringen, der var helt, helt anderledes. En køber af One kunne anbefale telefonen til en ven, der så fik “lov” til at købe den. Hypen omkring telefonen var enorm, og invitationerne til at købe One var pludselig i virkelig høj kurs hos især techfanatikerne der gerne ville have en Android telefon med hardcore specifikationer – men til en rigtigt god pris.

 

Den strategi har OnePlus dog droppet igen – men de er ikke skiftet til en mere traditionel tilgang med annoncering. Og ifølge Pete Lau er der heller ingen chance for, at OnePlus kaster sig ud i reklamer på busskure og annoncer i Berlingeren:

“Vi beskæftiger os simpelthen ikke med “almindelig” marketing. Vi bruger istedet mund-til-mund kommunikation imellem brugerne af vores produkter. Hvis de kan lide produkterne vil de tale positivt om dem, og det er sådan de bliver solgt. Derudover tror jeg, at langt hovedparten af især de yngre brugere vil gå online for at finde anmeldelser af en smartphone før de køber den – så det er også en prioritet for os at vi får anmeldelser af telefonerne.”

 

På vores spørgsmål om, om man kan blive ved at vokse på den måde – og altså uden traditionel markedsføring – er Pete Lau ganske skråsikker.

“Ja, det mener jeg godt vi kan. Indtil videre har det i hvert fald været en succes, og jeg er ganske overbevist om, at det også vil være sådan i fremtiden, og jeg tror simpelthen, vores produkter sælger sig selv hvis de ellers holder den høje standard, vi selv mener at levere.”

Vi går vores egne veje

OnePlus er i det hele taget ikke interesseret i at følge resten af branchen. Eksempelvis mener de ikke, at trådløs opladning endnu er modent til at blive tilføjet til deres nye mobiler, og Pete Lau lyder i øvrigt ikke til, at det kommer til at ske i den nærmeste fremtid.

 

“Trådløs opladning vil – i dets nuværende form – skulle indbefatte et kompromis for os. Det bryder simpelthen med vores “Never Settle”-strategi (Never Settle er OnePlus’ motto, Red.). Trådløs opladning er markant langsommere end den teknologi vi har nu, hvor vi bruger USB-C. Derudover er det irriterende for brugeren, at han ikke kan tjekke telefonen uden at den holder op med at lade hvis han fjerner den fra laderen. Derfor vælger vi altså, at vi beholder vores nuværende teknologi og arbejder på at forbedre den i stedet.”

I det hele taget er Pete Lau opsat på, at alt hvad OnePlus laver skal være nøje afbalanceret og uden kompromisser. Som eksempel giver han, at man måske nok kunne putte et meget større batteri i en smartphone, men ville så skulle gå på kompromis med telefonens design og tykkelse. I stedet er hans påstand, at OnePlus hele tiden balancerer fordele og ulemper ved design og funktioner, for at finde den ultimative kombination. Og indtil videre lader det til, at OnePlus’ kunder giver ham ret i, at det er lykkedes, for i brugertilfredshedsundersøgelser ender firmaet ganske ofte helt i toppen.

Udvider i Norden med Telia

For danske brugere er det måske interessant, at Pete Lau i dag kunne fortælle iNPUT, at firmaet netop har lavet et samarbejde med Telia der vil betyde at den svenske operatør vil begynde at sælge OnePlus telefoner. I første omgang i Sverige, men aftalen er nordisk, så vi kan forvente at den også vil blive udbredt til Danmark inden for en relativt begrænset tidshorisont.

 

Indtil videre kan du investere i OnePlus hos 3 og Yousee.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.