Hvis vi skal have reduceret bilernes påvirkning af klimaet hurtigt, er elbiler ikke løsningen. Hybridbiler vil give en langt større effekt her og nu. Det hævder amerikaneren Nick Molden – manden der for knapt fire år siden afslørede, at Volkswagen svindlede med NOx-udledningen via software, der snød testlaboratorierne.
Molden er af den overbevisning, at hybridbiler vil give 14 gange større klimaeffekt på længere sigt end de rene elbiler. Simpelthen fordi det er hurtigere at udbrede hybridbilerne.
”Problemet med de rene elektriske biler, er at overgangen vil være for langsom. Elbilerne har brug for uforholdsmæssigt store batterier for at være forbrugervenlige, og batterikapacitet er en knap ressource,” skriver Nick Molden i et nyhedsbrev.
”Da kumulative CO2-emissioner er vigtige for klimaforandringer – på grund af gassens lange levetid i atmosfæren – vil en mindre reduktion per køretøj nu, men på tværs af flere hybridbiler, fjerne en langt større volumen af CO2 end at anvende den knappe batteriressource til et begrænset antal rene elbiler,” skriver han videre.
Dermed er Molden i modstrid med Klimarådet, der anbefaler at man undgår både hybrid og plugin-hybrider. Et studie fra Holland viser eksempelvis, at 60 procent af kilometerne i en plugin-hybrid køres på benzin.