IM Motors, som er et nystartet søskendemærke til MG Motors, viste i februar den nye IM L6 elbil , der kommer til salg i Europa næste år. Men allerede i maj måned kommer bilen til salg i Kina – og den kan meget vel blive den første elbil med solid-state batteri ombord.
Det fremgår i hvert fald af oplysninger, som selskabet har delt på sociale medier. Batteriet er et samarbejde mellem bilkoncernen SAIC Motors, der ejer IM Motors, og batteriproducenten Qingtao Energy.
“I 2024 vil SAIC Qingtaos første solid-state batteri opnå storstilet masseproduktion og vil blive installeret i IM L6”, skriver IM Motors.
En computertegning af solid-state batteriet med fast elektrolyt (kilde: IM Motors). Det nye batteri, som rummer en fast elektrolyt, vil kunne tilbyde betydelige forbedringer af energitætheden og løfter om rækkevidder på over 800 kilometer. Batteriets kapacitet skal være 130 kWh.
Udover at give en væsentlig længere rækkevidde, har solid-state batterier også andre fordele. Batteriet er blandt andet meget mere sikkert, fordi elektrolytten ikke siver ud, hvis batteripakken punkteres ved en kollision, hvilket mindsker risikoen for eksplosive brande fra flygtige dampe, der kan opstå ved høje temperaturer.
Den faste elektrolyt er desuden mindre påvirket af temperaturer, hvilket sikrer en høj lydeevne, selv når den er kold. Det betyder en bevaret rækkevidde, men også hurtigere opladning med op til 90 procent af den maksimale ladeeffekt selv ved temperaturer ned til -30°C.
To udgaver Det nye batteri vil dog i første omgang sandsynligvis være forbeholdt topmodellerne af IM L6. Bilen vil også blive lanceret med et traditionelt lithium-ion batteri (NMC kemi) med en rækkevidde på op til +600 kilometer.
IM L6 på Geneve Motor Show i februar. L6 accelererer fra 0 til 100 km/t på under 3 sekunder og er baseret på effektiv 900 volt teknologi. Hvad priserne bliver (i Kina) er endnu ikke afsløret men bilen præsenteres officielt i Kina den 8. april i forbindelse med Shanghai Motor Show. Måske bliver vi klogere der.