BloombergNEF udarbejder hvert år en analyse af priserne på battericeller og batteripakker. Sidste år blev elbilbatterier dyrere, som følge af stigende råvarepriser – ikke mindst på lithium. Men analysen for 2023 viser, at batteripakker igen er blevet billigere. Faktisk ser prisen ud til at ramme et rekordlavt niveau på i gennemsnit 139 dollars pr. kWh (900 kroner). Det er et fald på 14 procent siden 2022.
Forklaringen findes ikke alene i faldende råvarepriser, men også i øget produktionskapacitet.
– I de mange år, vi har lavet denne undersøgelse, har faldende priser været drevet af skalalæring og teknologisk innovation, men den dynamik har ændret sig. Prisfaldet i år er tilskrevet en betydelig vækst i produktionskapaciteten i kombination med en svagere efterspørgsel end forventet, fortæller Evelina Stoikou, der er hovedforfatter af rapporten.
I alt forventer analytikerne en årlig produktion på 950 GWh i 2023 til elbilbatterier og til energilagringsbatterier. Det er en stigning på 53 procent sammenlignet med 2022.
En anden faktor, der sænker prisen på elbilbatterier, er, at flere producenter er gået over til såkaldt “cell-to-pack”-teknologi. Med den placeres battericellerne direkte i batteripakken uden individuelle moduler. Dermed udgør cellerne selv en stadig større del af prisen på en batteripakke, og cellerne er blevet billigere med en gennemsnitspris i 2023 på 89 dollars pr. kWh.
Samtidig er brugen af lithiumjernfosfatbatterier, eller LFP, stigende. De er billigere end NMC-celler, og i år faldt prisen på LFP-celler for første gang til under 100 dollars pr. kWh.
Analysens forfattere forventer at 2024 bliver et endnu bedre år. Faldende råvarepriser og forbedrede fremstillingsmetoder vil presse gennemsnitsprisen på elbilbatterier ned på 133 dollars pr. kWh. I 2030 gætter de på, at prisen vil være nede på 80 dollars pr. kWh.
Rapporten kan læses her .