Elbiler slider dækkene væsentlig hurtigere end benzinbiler. Det hævder i hvert fald en tysk undersøgelse, der konkluderer at elbiler giver 30 procent mere slid på dækkene end benzinbiler – og det skyldes primært elbilernes vægt og moment.
– Batteripakkerne i elbiler er temmelig tunge. Dette alene medfører at dækkene på en elbil er mere udsat for slitage. Dertil har mange elbiler et højere moment. Det gør at accelerationen bliver kraftigere og slitagen større, hævder Prof. Dr. Burkhard Wies, der er chef for dækudviklingen for dækfirmaet Continental.
Han fortæller videre, at mange elbiler også kører med højere tryk i dækkene for at kompensere for den øgede vægt. De kræfter, elbil-dækkene udsættes for, kan bedst sammenlignes med dem, som en stor, tung bil med dieselmotor udsættes for.
Ifølge AutoServicePraxis, der står bag undersøgelsen, anbefaler det tyske trafiksikkerhedsråd da også, at man udruster elbilerne med specielle dæk.
“Smal, høj og hård – sådan et dæk vil være ideelt til elektriske køretøjer,” forklarer Stephan Rau, teknisk direktør for den tyske gummiindustriforening. Et sådant dæk vil være særligt aerodynamisk og minimere rullemodstand. Det er ikke alene godt fordi dækket vil holde længere, men det giver også reduceret rullemodstand, så bilen bruger mindre elektricitet.
Ulempen ved den type dæk er, at lille fodaftryk på asfalten giver et dårligere vejgreb og kan forøge bremselængden.
Nyhedssiden Dinside.no har snakket med den norske importør af Nokian-dæk, der fortæller, at man endnu ikke har kunnet dokumentere det samme slid som i den tyske undersøgelse. Men også her er man i gang med at undersøge sagen.
Dertil skal det bemærkes, at AutoServicePraxis ikke deler informationer om undersøgelsens metodik – ligesom de fleste kilder kommer fra virksomheder, der vil tjene på højere dæksalg.
Har du erfaringer med større dækslitage på elbiler eller er undersøgelsen en dårlig undskyldning for at sælge nye dæk? Fortæl din mening i kommentarfeltet nedenfor …